Kto powinien się bać grzywny
O odpowiedzialności za reklamowanie alkoholu
Kto powinien się bać grzywny
Jerzy Naumann
Grzywna w abstrakcyjnej wysokości 500. 000 zł to kara, która może finansowo zrujnować przedstawiciela władz każdej firmy. Niewielu podejmie takie ryzyko, choć z pewnością zostaną uruchomione pokłady ludzkiej wyobraźni i wynalazczości dla obejścia zakazu. Zastanówmy się jednak, komu faktycznie grozi odpowiedzialność karna za reklamowanie alkoholu.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) , która uprawniona jest do ścigania i oskarżania w takich sprawach, uważa, że za prasową reklamę alkoholu należy pociągać do odpowiedzialności redaktorów naczelnych czasopism ją zamieszczających. Czy rzeczywiście?
Art. 13 ust. 2 znowelizowanej niedawno ustawy z 1982 r. o wychowaniu wtrzeźwości iprzeciwdziałaniu alkoholizmowi brzmi: "Zabrania się prowadzenia na obszarze kraju reklamy napojów alkoholowych". Z kolei norma penalizująca naruszenie zakazu (art. 45 pkt 3 ustawy) mówi: "Kto wbrew postanowieniom zawartym w art. 13 (. .. ) prowadzi reklamę napojów alkoholowych, podlega karze (. .. )".
Odnotujmy, że obydwa przepisy używają frazeologicznej formy "prowadzić reklamę". I odnotujmy, korzystając z okazji, że obydwie te normy nie posługują się -- jak by się zdawało --...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta