Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zwiększyć wartość marki Polski

28 lutego 2017 | Ekonomia
Nie wszystkie logotypy naszego kraju były chętnie stosowane
źródło: Rzeczpospolita
Nie wszystkie logotypy naszego kraju były chętnie stosowane

Silny narodowy brand nie tylko pomaga przyciągnąć inwestorów, ale również ułatwia krajowym firmom ekspansję za granicę. Anita Błaszczak

Na 516 mld dolarów szacuje gospodarczą wartość wizerunku naszego kraju brytyjska firma doradcza Brand Finance (ranking Nation Brands 2016). Z tym wynikiem Polska ponownie uplasowała się na 20. miejscu w zestawieniu – między Belgią a Austrią. Liderem pozostają USA z marką wycenianą na 20,6 biliona dolarów. W pierwszej trójce są jeszcze Chiny i Niemcy; ich narodowe brandy oszacowano odpowiednio na 7,1 oraz 3,9 biliona dolarów.

– Na globalnym rynku marka to jedno z najważniejszych aktywów kraju. Pomaga przyciągać inwestorów, turystów, wykwalifikowanych pracowników i zapewnia wartość dodaną do eksportu – podkreśla David Haigh, prezes Brand Finance.

Wizerunek kraju a marki rynkowe

Marek Staniszewski, ekspert marketingu, założyciel i szef firmy doradczej Heuristica, twierdzi, że trudno jest oddzielić wizerunek marki firmy czy produktu od skojarzenia z krajem, z którego pochodzi. Połączenie to widać w określeniach: francuskie kosmetyki, niemieckie auta czy niemiecka chemia, szwajcarskie banki albo włoska moda.

– Zachodzi tu pozytywne sprzężenie zwrotne. Wizerunek kraju wpływa na marki rynkowe, a z kolei ich siła wzmacnia renomę kraju. Dlatego trzeba równolegle budować markę Polski oraz pozycję marek z Polski – wyjaśnia Marek Staniszewski....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10687

Wydanie: 10687

Spis treści
Zamów abonament