Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kontrowersje wokół limitów CO2 dla aut

11 października 2018 | Ekonomia

Ministrowie środowiska UE uzgodnili kompromis w sprawie emisji CO2 przez nowe samochody w 2030 roku. Proponują redukcję o 35 procent.

 

Wspólne stanowisko uzgodniono na spotkaniu w Luksemburgu we wtorek w nocy, po prawie 14 godzinach negocjacji. Był to kompromis między dwiema grupami. Z jednej strony obóz państw bardziej ambitnych, które miały za sobą Parlament Europejski, proponował 40 procent. Z drugiej stanęły kraje, gdzie istnieje silny przemysł samochodowy i obawy przed zbyt restrykcyjnymi limitami, czyli przede wszystkim Niemcy i Grupa Wyszehradzka, w tym Polska, proponowały 40 proc. Dla porządku warto przypomnieć, że 30 proc. było wyjściową propozycją Komisji Europejskiej, potem jednak zaostrzoną przez eurodeputowanych, którzy w większości uznali, że dla skutecznej walki ze zmianą klimatyczną potrzeba większych ambicji.

Prowadząca obrady minister austriacka Elisabeth Kostinger zaproponowała 35 proc. (w porównaniu z poziomem z 2020 roku) i to ostatecznie zostało przyjęte. Przy czym ten cel dotyczy samochodów osobowych.

Ponieważ stanowisko unijnej Rady (ministrów państw członkowskich) różni się od tego przyjętego przez Parlament Europejski, to teraz rozpoczynają się negocjacje, których celem jest wypracowanie kompromisu. Negocjacje na pewno będą gorące, bo stawka jest wysoka.

—Anna Słojewska z Brukseli

 

Wydanie: 11177

Wydanie: 11177

Spis treści

Wyślij SMS o treści

RP.ARCHIWUM na 7936

i wykup dostęp do pełnego Archiwum
na 120 minut (koszt: 9zł + VAT)

lub

Zamów abonament