Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Biznes potrzebuje zasad moralnych

03 września 2001 | Publicystyka, Opinie | EK
źródło: Nieznane

Z Andrzejem Sadowskim, jednym z fundatorów Centrum im. Adama Smitha, rozmawia Ewa K. Czaczkowska

Biznes potrzebuje zasad moralnych

Jonathan Swift napisał, że pieniądze trzeba mieć w głowie, a nie w sercu. Być może to jest odpowiedź na pytanie, jak zdobywać, pomnażać i jak wydawać pieniądze, by one służyły nam, a nie my im. Pytania o stosunek do pieniędzy, ich rolę w życiu indywidualnym i społecznym, zawsze są ważne, ale obecnie chyba bardziej niż 10 - 20 lat temu.

FOT. JAKUB OSTAŁOWSKI

Po dwunastu latach budowania nowego systemu gospodarczego i społecznego doszliśmy do momentu, w którym miarą wartości człowieka staje się pieniądz, a biznes kojarzy się z działalnością podejrzaną moralnie. Czy o to chodziło?

ANDRZEJ SADOWSKI: Niestety to, z czym mamy do czynienia w Polsce, coraz mniej przypomina gospodarkę rynkową, a demokracja jest bardziej formalna niż rzeczywista. Dlatego też mówienie o biznesie ma inny aspekt niż w Ameryce czy Europie Zachodniej. Pieniądze robią w Polsce ludzie, których główną umiejętnością jest to, że mają dostęp do władzy, źródeł informacji i zasobów kredytowych niedostępnych dla innych obywateli i przedsiębiorców.

Odróżnia pan biznesmena od przedsiębiorcy? Jaka jest różnica?

Biznesmen w Polsce kojarzy się z gorszymi...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2408

Spis treści
Zamów abonament