Produkt i jego klimat
Reklama jak moda
Produkt i jego klimat
Reklamą, podobnie jak modą, rządzi to samo prawo: trzeba zmierzać w tym samym kierunku i jednocześnie czymś się wyróżnić. Moda, w najszerszym znaczeniu tego słowa, kształtuje postawy, światopogląd, proponuje określony styl życia i czyni z nich normy aktualnie obowiązujące. Reklama na równi zmodą posługuje się określonymi schematami i modelami ewoluującymi pod wpływem powszechnie panujących tendencji, koniunktury, zależności społeczno-ekonomicznych.
Najprościej jest wymyślić coś zupełnie nowego tylko po to, żeby było inne. Ale nie na tym polega oryginalność. Charakter reklamie powinien narzucić produkt. Inaczej reklamuje się kawę, inaczej detergenty, inaczej piwo. Najważniejsza jest więc umiejętność określenia charakteru produktu, klimatu, w jakim powinien zostać przedstawiony, i treści komunikatu kierowanego do określonej grupy. Co jest właściwe: forma beztroskiej zabawy czy intymnego relaksu? Emocje czy argumenty racjonalne?
Kiedy konsumenci kupowali wszystko, co nowe, większość reklam promowała wielkie marki wchodzące na rynek polski. Używając superlatyw w rodzaju "największy", "najlepszy", "najszybszy", kreowano wizerunek producenta. Dzisiaj ten podział jest bardziej skomplikowany. Konsumenci są już bardziej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta