Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Błazeństwa polityków

13 listopada 2008 | Kultura | Jacek Cieślak
Piotr Fronczewski (w środku) zagra główną rolę w najnowszej premierze Teatru Ateneum. Otwiera ona dyrekcję Izabelli Cywińskiej. W spektaklu występują też: Danuta Szaflarska, Halina Łabonarska (na zdjęciu), Barbara Horawianka, Krystyna Tkacz, Marian Opania Artur Barciś, Grzegorz Damięcki
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Rzeczpospolita
Piotr Fronczewski (w środku) zagra główną rolę w najnowszej premierze Teatru Ateneum. Otwiera ona dyrekcję Izabelli Cywińskiej. W spektaklu występują też: Danuta Szaflarska, Halina Łabonarska (na zdjęciu), Barbara Horawianka, Krystyna Tkacz, Marian Opania Artur Barciś, Grzegorz Damięcki
Vaclav Havel
źródło: REUTERS
Vaclav Havel

Najnowsza sztuka Václava Havla „Odejścia” uświetni 80-lecie Teatru Ateneum. Autor zasiądzie na widowni, reżyseruje Izabella Cywińska, a byłego kanclerza Riegera zagra Piotr Fronczewski

Najnowszy dramat Havla należy do jego najlepszych sztuk. Imponuje prostotą w przedstawieniu skomplikowanych aberracji w walce o władzę i spełnienie chorych ambicji, a także ich powtarzalności bez względu na polityczny system.

„Odejścia” pokazują ogrom łajdactwa, które wciąż zatruwa nasze życie społeczne i polityczne. Typową dla polityków manipulację, zdradę, odwet, cyniczne niszczenie konkurencji. Wreszcie demagogię władzy, która zawsze i wszędzie mówi, że w centrum jej zainteresowania stoi człowiek.

Z początku czytelnika lub widza może zwieść pozorna naiwność sztuki i głównego bohatera, Viléma Riegera, kanclerza kończącego kadencję. Havel delikatnie wciąga nas w aurę czechowowskiej operetki o intelektualiście sprawującym najwyższy urząd, by nagle zafundować szok. Być może sam go przeżywał, rezygnując z wielkiej polityki. Gwałtownie bowiem stawia swojego bohatera w sytuacji Króla Leara – samotnego, zdradzonego przez doradców, przyjaciół, bezdomnego. A i w tej scenie, jak na Czecha przystało, zamiast tragicznego tonu wybiera styl buffo.

Poza lekkością formy najbardziej zaimponował mi dystans byłego czeskiego prezydenta do samego siebie. Riegerowi nadał imię Vilém – wcześniej nosił je bohater „Górskiego hotelu” (napisanego w 1976 r.) – po to, by i tym razem...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8166

Spis treści
Zamów abonament