Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak planować czas bez zadań kierowcom wykonującym przewóz osób

11 czerwca 2012 | Prawo i praktyka | Łukasz Prasołek
źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Tylko szofer na długich trasach odpocznie 45 godzin na tydzień. W komunikacji miejskiej i podmiejskiej takie oderwanie od zajęć wyniesie jedynie 35 godzin, tak jak u pozostałych pracowników

Długość odpoczynków tygodniowych kierowców wykonujących przewóz osób ściśle zależy od rodzaju kierowanego pojazdu. Dla małych samochodów, skonstruowanych lub przystosowanych do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, licząc z kierowcą, art. 14 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.) przewiduje prawo do 35-godzinnych odpoczynków tygodniowych.

Odmiennie jest w typowych autobusach czy autokarach, gdzie regularny tygodniowy okres odpoczynku musi być równy przynajmniej 45 godzinom. Wyjątkiem od tej zasady są przewozy regularne osób na trasach nieprzekraczających 50 km. Są oni wyłączeni ze stosowania rozporządzenia WE nr 561/2006 mocą art. 3 lit. a tej regulacji, a więc również do nich stosuje się 35-godzinny odpoczynek z ustawy o czasie pracy kierowców.

Uwaga! Art. 2 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców zawiera definicję tygodnia. Jest to okres między godziną 0 w poniedziałek a 24 w niedzielę. Komplikuje to wypełnianie obowiązku zapewnienia szoferom wymaganego odpoczynku tygodniowego, gdyż co do zasady nie będzie on obejmował godzin od północy w niedzielę do rozpoczęcia pracy w dobie poniedziałkowej.

W przewozach do 50 km...

Zasady udzielania odpoczynków tygodniowych kierowcom wykonującym przewozy regularne...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9254

Wydanie: 9254

Spis treści

Ekonomia

Auta dla bogatych ominęły kryzys
Banco Santander obejdzie się bez pomocy
Barometr cen. Działki budowlane
Brakuje pieniędzy na remonty dróg
Bruksela nie jest mi do niczego potrzebna
Cytat dnia - Michel Barnier, komisarz UE ds. jednolitego rynku i usług finansowych
Dwa światy zadłużenia
Dzieci zaplątane w sieć zakupów
Dziewiąta szansa na wykorzystanie puli
Europarlament przeciw monopolowi Gazpromu
Groupon sięgnął dna
Grupa PGNiG otworzy dostęp do magazynów gazu
Inwestorzy łaskawsi dla ryzykownych aktywów
Kalendarium gospodarcze
Klienci poszukują perełek
Komentarz dnia: Prywatyzacja po polsku
Konsorcjum Stali: Euro 2012 nie przyspieszyło inwestycji
Liczba tygodnia - 1000 szybów chce wywiercić firma YPF
NWR może szukać pomocy przy budowie Dębieńska
Nowe kadry i pancerz w Bumarze
Od wynajmu ludzi do obsługi HR
Outsourcing kadr za miliardy dolarów
Plan gry w strefie euro
Polskie wódki biją rekordy
Rekordowo duże upusty i czas sprzedaży mieszkań
Resort finansów odrzucił ważny postulat przedsiębiorców
Rosja: stracimy na członkostwie w Światowej Organizacji Handlu
Rośnie ryzyko, że słabnący złoty zwiększy nasz dług publiczny
Ruch lotniczy rośnie mimo kłopotów Europy
Rynek słodyczy wyhamował
Scenariusze dla PLL LOT
Sto pomysłów na biznes miesięcznie
Unijne rozmowy o transporcie i energetyce
W skrócie
Wpływy z VAT rosną wolniej, dochody budżetu zagrożone
ZUS przypomina: wybierz fundusz OFE
Zbyt mało oszczędzamy
Zielona energia zaleje rynek
Zygo: ITI raczej nie odda kontroli w Legii
Zamów abonament