Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podatkowa kampania wyborcza: partie zmieniają kurs

21 października 2015 | Prawo | Andrzej Karpowicz
źródło: Rzeczpospolita

Politycy zauważyli, że osoby o zróżnicowanych dochodach powinny być traktowane odmiennie. To podejście widać w ich programach. Pamiętajmy jednak, że od idei, nawet najlepszych, do działania droga daleka – pisze ekspert.

Podatki ze swojej natury nie są nośnym tematem wyborczym. Mimo to partie poświęcają im coraz więcej uwagi w swoich programach. Proponowane rozwiązania często wykraczają poza prostą retorykę wyborczą i warto je przeanalizować.

Widoczne jest wyważenie programów w zakresie podatków wśród największych partii. To dobrze, bo z jednej strony radykalne zmiany nie są dobre dla gospodarki, a z drugiej w praktyce ich wprowadzenie w życie jest często nierealne. Temat opodatkowania jest obszarem zbyt istotnym, by przeprowadzać daleko idące eksperymenty.

Każda partia prezentuje swoje indywidualne podejście. Podstawowe priorytety PiS, PO i Zjednoczonej Lewicy są jednak zbieżne. Zanim przeanalizuję szczegóły, dość powiedzieć, że system podatkowy ma zapewniać przede wszystkim większą redystrybucję dochodu. Po latach, kiedy w Polsce lansowano libertariańskie podejście do systemu gospodarczego, teraz jest realna szansa na stopniową zmianę kursu na bardziej prospołeczną.

Większa progresja dominuje

Mijają już czasy, kiedy politycy głosili potrzebę podatku liniowego, tak naprawdę nie rozumiejąc systemu podatkowego i jego podstawowych założeń. Obecnie jest dostrzegany problem sprawiedliwości społecznej – szczególnie tzw. sprawiedliwości pionowej, nastawionej na redystrybucję dochodu, czyli tej funkcji podatków, której od dawna przypisuje się kluczowe...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10275

Wydanie: 10275

Spis treści

Lista 2000

Afryka, Ameryka Południowa i Azja czekają na polskie firmy
Aluminium dla motoryzacji
Cenione sprzęty z Goszcza
Coraz lepsze Dobre Firmy
Dla komfortu kierowców
Dlaczego gospodarka się rozwija
Drugie ogniwo w koncernie
Duńska firma w portfelu
Eksport coraz ważniejszy dla polskiego PKB
Eksport nakręca innowacje
Firmy dzielnie zwiększają skalę swojego biznesu
Globalne polskie mleko
Grunt to dobrze usiąść
Gwarancja dobrej usługi
Handel jeszcze długo nie wróci na ścieżkę wysokiego wzrostu obrotów
Informatyczne sukcesy
Jak powstała nasza Lista – wyjaśnienia i przypisy
Jak wyszukaliśmy liderów
Kierunek: wzrost produkcji
Król innowacyjności
Kształtują swoją załogę
Liczniki podbijają świat
Lider na rynku obrabiarek
Magia szlachetnych kamieni
Marka Polskiej Gospodarki
Minerały z długą historią
Mistrzowie światłowodów
Mistrzowskie okna
Motoryzacja w cieniu skandalu
Musimy osiągnąć rozwojową masę krytyczną
Niski kurs ropy dobry dla Polski
Od bankruta do prymusa
Odzieżowe imperium
Orły Eksportu
Pewne jak toruńskie kotwice
Pogoda im niestraszna
Polska Grupa Zbrojeniowa nadaje kształt całej branży w Polsce
Polskie smaki na Wyspach
Popyt na zbiorniki LNG
Potentaci IT liderami wydatków B+R
Potęga opakowań
Produkcja zgodna z naturą
Przed rynkiem wielkie szanse
Przedstawiciele sektora handlowego znów zdominowali zestawienie
Racjonalnie myślący przedsiębiorca nie sfinansuje niepotrzebnych prac
Rewolucja w badaniach
Ruszył chilijski dopalacz
Siła małopolskiej czekolady
Sklepy napędzają rynek
Stoczniowe rekordy
Szkoda czasu na popełnianie tych samych błędów z przeszłości
Tanio i dobrze
Wyrafinowana zbrojeniówka
Wysokie zyski z biopaliw
Z Torunia na 80 rynków
Zamów abonament