Muszka pokonała raka

02 lutego 2016 | Nauka | Łukasz Kaniewski
Drosophila melanogaster, czyli muszka owocowa. To badaniom nad jej DNA zawdzięczamy lepsze poznanie mechanizmu wzrostu nowotworów
źródło: 123RF

Czasem pozbawione praktycznego celu badania dają po latach niezwykłe efekty. Pokazuje to historia wismodegibu, leku na nowotwór skóry.

Kiedy w 2011 r. ogłoszono wyniki badań nad wismodegibem, prestiżowe czasopismo „New England Journal of Medicine" stwierdziło, że opracowanie tego leku to największy postęp w leczeniu podstawnokomórkowego raka skóry w historii. Ale dzieje tego leku są znacznie dłuższe, sięgają początku lat 80. ubiegłego wieku. Warto się im przyjrzeć, bo pokazują one, jak wielkim i długotrwałym wysiłkiem jest tworzenie leków i jak ważną rolę odgrywają w nim nie tylko farmaceuci, ale też naukowcy prowadzący badania podstawowe, którzy nie wiedzą nawet, że kiedyś wyniki ich dociekań będą ratowały ludzkie życie i zdrowie.

W roku 1980 Christiane Nüsslein-Volhard i Eric Wieschaus – dwoje niemieckich naukowców z Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej w Heidelbergu – opublikowało badania przeprowadzone na muszkach owocowych. Badacze zauważyli, że embriony owadów, którym brakowało specyficznego genu, były przysadziste i pokryte wypustkami. Przypominały jeże, stąd naukowcy nazwali rzeczony gen hedgehog, czyli jeż. Naukowcy, wywnioskowali, że gen ten odpowiada za „zmysł orientacji" komórek. Jeśli się go zablokuje, komórki nie wiedzą, w którym miejscu organizmu się znajdują, gdzie mają przód, gdzie tył. Ten „zmysł orientacji" stanowił wcześniej wielką zagadkę dla biologów. Jak to się dzieje, że rozwój organizmu zaczyna się od grupy...