Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Skok Janosika na Wieliczkę

13 kwietnia 2016 | Kultura | Monika Małkowska Monika Małkowska
Pejzaż podhalański, 1924
źródło: Muzeum Tarzańskie w Zakopanem
Pejzaż podhalański, 1924
Zbójnik tańczący, 1918
źródło: Muzeum Żup Krakowskich
Zbójnik tańczący, 1918

Władysław Skoczylas, ojciec drzeworytu polskiego, przypomniany na świetnej wystawie.

Dumna sylwetka zbójnika wykonującego taneczne pas nad ogniskiem, uzbrojonego w siekierę i pistolet czy posągowy Janosik naciągający cięciwę łuku – to grafiki rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Wszystko to czarno-białe, mocne, zarazem dekoracyjne i syntetyczne; utrzymane w ludowej stylizacji, jednocześnie wyrafinowane, eleganckie.

Wiadomo, że ich autor to Władysław Skoczylas (1883–1934). Jego prace są też symbolem czasów, gdy Polska odzyskała niepodległość. Wówczas Polacy tęsknili za własnymi bohaterami. I odnaleźli ich w sztuce Skoczylasa.

Polskie, ale i modne

Zarazem jego prace wpisują się w klimat dwudziestolecia międzywojennego, podobnie jak malowidła Zofii Stryjeńskiej czy rzeźby Jana Szczepańskiego: mariaż modnej stylistyki art déco z folklorem. Tak powstała sztuka oddająca ducha narodu, przy tym nie zaściankowa czy wtórna, do tego dobrze przyjmowana w Europie.

– To nie jest przypadek, że prezentujemy dorobek Władysława Skoczylasa...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10419

Wydanie: 10419

Spis treści
Zamów abonament