Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przybywa chętnych z pomysłami

04 czerwca 2018 | Życie Regionów
Organizacje pozarządowe z kilku miast, m.in. ze Szczecina (na zdjęciu), aktywnie włączyły się w proces tworzenia tzw. ustawy krajobrazowej, porządkującej chaos reklamowy w przestrzeni miejskiej.
źródło: Shutterstock
Organizacje pozarządowe z kilku miast, m.in. ze Szczecina (na zdjęciu), aktywnie włączyły się w proces tworzenia tzw. ustawy krajobrazowej, porządkującej chaos reklamowy w przestrzeni miejskiej.
Stowarzyszenie „Dobry wieczór...” z Wrocławia uratowało stary neon w centrum miasta.
źródło: Lichen99/wikipedia
Stowarzyszenie „Dobry wieczór...” z Wrocławia uratowało stary neon w centrum miasta.
Warszawskie Miasto Jest Nasze przygotowało mapę z adresami praskich rzemieślników
źródło: materiały prasowe
Warszawskie Miasto Jest Nasze przygotowało mapę z adresami praskich rzemieślników

społeczeństwo | Organizacje pozarządowe coraz mocniej zmieniają oblicza miast. Zdarza się, że idą ręka w rękę z samorządami. Ale nie zawsze tak się dzieje, mimo że obie strony deklarują dobrą wolę. BARTOSZ KLIMAS

Organizacje pozarządowe walczą o przywrócenie mieszkańcom placów zamienionych w parkingi, tworzą mapy zakładów rzemieślniczych, odnawiają elewacje, szyldy i neony, budują społeczne archiwa. Ale też piętnują nieuczciwą reprywatyzację i dymiące kotły. Pól działania jest tyle, ilu miejskich aktywistów.

To działacze NGO-sów przez kilka lat głośno mówili o konieczności uporządkowania reklamowego chaosu polskich miast. To ich, w znacznej mierze, zasługą jest doprowadzenie do uchwalenia tzw. ustawy krajobrazowej, która ten chaos porządkuje, choć nic nie dzieje się od razu.

Najpierw porażka, potem sukces

Zanim do tego doszło, grupy z kilku miast połączyły siły w kampanii „Wysoka Izbo – posprzątaj reklamy". Inicjatywa wyszła od stowarzyszenia Ulepsz Poznań. Przyłączyli się warszawiacy ze stowarzyszenia Miasto Moje a w Nim, Forum Rozwoju Lublina, a także władze Dąbrowy Górniczej, Łodzi, Tychów, Bytomia, Rybnika i Szczecina oraz stołeczny wydział estetyki przestrzeni publicznej.

Akcja lobbingowa była efektem niewystarczającej skuteczności poprzedzających ją działań edukacyjnych. Wymyślona wcześniej przez Ulepsz Poznań kampania „Nie wieszam" miała skłonić podmioty publiczne i prywatne do rezygnacji z wielkich banerów. Ale kiedy okazało się, że liczba nielegalnych reklam wielkoformatowych w Poznaniu idzie w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11067

Wydanie: 11067

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament