E-sklepy przegrywają walkę o portfele klientów
Handel | Motorem rozwoju sprzedaży w internecie są dziś platformy w rodzaju Allegro, eBay czy Amazona. Mają już połowę rynku, ale zagarniają go coraz więcej.
Mimo ogólnego boomu na rynku internetowym duzi sprzedawcy stale pogłębiają swoją przewagę nad mniejszymi rywalami – wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Planet Retail, do którego dotarła „Rzeczpospolita".
Wynika z niego, że obecnie platformy typy marketplace, jak Amazon, eBay czy Allegro, odpowiadają już za 50 proc. e-handlu. Jednak to dopiero początek, ponieważ według prognoz analityków właśnie takie serwisy będą odpowiadały za rozwój branży. Podczas gdy udział e-sklepów zwiększy się jedynie o 1 pkt proc., tak samo jak tzw. sprzedawców wielokanałowych, to platformy zdobędą kolejne 5 proc. rynku, a ich udział w e-handlu zbliży się do poziomu 60 proc.
Polska na podium
Dane dotyczą całego świata, ale w większości państw taki scenariusz już się materializuje. W Polsce zdecydowanym liderem rynku jest Allegro, w USA i wielu innych krajach to Amazon, w Chinach prowadzi z kolei grupa Alibaba. Dodatkowo analitycy Planet Retail umieścili Polskę obok Indonezji i Meksyku w grupie państw ze zdecydowanie największym potencjałem rozwoju rynku.
– To wciąż relatywnie niewielkie rynki pod względem wydatków internetowych, ale z dużym odsetkiem użytkowników smartfonów i ogólnie silnym rynkiem handlu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta