E-dowód: wyzwanie dla gmin
administracja | Pierwsze takie dokumenty mają być wydawane od 4 marca 2019 r. Zakończono już testy. Czy przeprowadzone próby uchronią samorządy od kłopotów? Wkrótce się przekonamy na własnej skórze. agata Łukaszewicz
Nowym dowodem osobistym potwierdzimy odbiór dokumentów z urzędu, sądu, banku. Dzięki niemu zapiszemy się do lekarza, nie stojąc w kolejkach.
– Zgodnie z harmonogramem projektu Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych przekazała Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA 100 tys. blankietów dowodów osobistych, które posłużą do personalizacji nowych e-dowodów. Oznacza to, że zasadnicza część prac po stronie PWPW została wykonana, a blankiet nowego dowodu osobistego jest już gotowy – czytamy w najnowszym komunikacie resortu spraw wewnętrznych.
MSWiA informuje, że „trwają testy integracyjne rozwiązania dostarczonego przez PWPW". Resort podaje, że „realizacja e-dowodu to kontynuacja nieudanego projektu pl.ID, zapoczątkowanego w 2008 r., którego niezakończenie w terminie groziło koniecznością zwrotu do Unii Europejskiej kwoty blisko 150 mln złotych".
Ciągle jednak nie wiadomo, czy i kiedy w każdym urzędzie i instytucji pojawią się czytniki. W pierwszej kolejności takie urządzenia trafią do urzędów gmin wydających dowody, policji, Straży Granicznej. Jednostki służby zdrowia będą musiały zaopatrzyć się w nie we własnym zakresie lub dostosować obecnie używane terminale do wymagań dowodu z warstwą elektroniczną.
Wygląda więc na to, że najpierw wygodniej ma być służbom państwowym, które w razie wątpliwości, czy pokazany...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta