Konwój kilku ciężarówek będzie prowadzić tylko jeden kierowca
Innowacje wprowadzane do samochodów ciężarowych już umożliwiają im samodzielną jazdę po drogach publicznych. Jednak dla wykorzystania takich pojazdów w transporcie konieczne są zmiany w przepisach. adam woźniak
Nowoczesne samochody ciężarowe potrafią już obyć się bez kierowcy. Zaawansowane prace badawcze oraz testy drogowe prowadzi wielu producentów. Autonomiczne ciężarówki Volvo pracują np. w norweskich kopalniach. Pojazdy sterowane przez sztuczną inteligencję wywożą z kopalni urobek i transportują wapień do pobliskiego portu, który oddalony jest o blisko 5 kilometrów. Do automatyzacji transportu urobku z kopalni Sierra Gorda w Chile z zastosowaniem autonomicznych pojazdów ma się przymierzać także lubiński KGHM.
Pojadą same
Przyszłość transportu może być zupełnie inna od tego, co widzimy dziś na drogach. W perspektywie jest np. truck platooning, czyli zintegrowane konwoje ciężarówek. System polega na takim połączeniu grupy jadących w kolumnie samochodów ciężarowych, by wszystkie kolejne pojazdy dostosowywały swoje zachowanie do pierwszego. W ten sposób tylko jedno auto musi być kierowane przez człowieka. Pozostałe kopiują jego manewry. Platooning ma być pierwszym etapem autonomicznej jazdy po drogach publicznych. Testy tego systemu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta