Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Duch słowa w muzyce

18 listopada 1997 | Kultura | JM

ROZMOWA

Jean Claude Malgoire, francuski instrumentalista i dyrygent

Duch słowa w muzyce

: Jak doszło do spotkania z Warszawską Operą Kameralną?

JEAN C LAUDE MALGOIRE: Dużą rolę odegrała tu Ambasada Francji w Polsce, od której otrzymałem wiadomość, iż dyrektor Stefan Sutkowski chciałby wystawić cykl oper francuskich. Tak się akurat złożyło, że w tym czasie zrealizowałem kameralną wersję "Alceste" Lully'ego. Dyrektor Sutkowski ją obejrzał i stwierdził, iż ten typ inscenizacji bardzo by go interesował. Po raz pierwszy przyjechałem do Warszawy w maju, by posłuchać śpiewaków i zastanowić się, jak można zrobić tę operę z polskimi wykonawcami. Utwory Lully'ego są tak typowo francuskie, że wiele teatrów na świecie angażuje przede wszystkim Francuzów.

I jak ocenił pan zespół warszawski?

Bardzo wysoko, naprawdę. Już w drugim dniu pobytu doszedłem do wniosku, że jest możliwa inscenizacja "Alceste" w tym teatrze. Odrzuciłem początkowy pomysł, by poprzestać jedynie na wykonaniu koncertowym, bo dzieło operowe w takiej wersji jest zawsze ułomne. Zwłaszcza w przypadku Lully'ego, który był człowiekiem teatru i przyjacielem Moliera, razem stworzyli wiele komedio-baletów. Oczywiście,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1233

Spis treści
Zamów abonament