Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Hippis śpiewa Mozarta

18 marca 2024 | Kultura | Jacek Marczyński
Zuzanna Nalewajek (Dorabella) i Aleksandra Orłowska (Fiordiligi), w tle kąpiel w „Cosi fan tutte”
autor zdjęcia: STRINGER/AFP
źródło: Rzeczpospolita
Zuzanna Nalewajek (Dorabella) i Aleksandra Orłowska (Fiordiligi), w tle kąpiel w „Cosi fan tutte”

Dostojną, narodową scenę zawłaszczył tłum barwnych postaci. Także gadżety, przedmioty oraz atmosfera przypominają skandalizujący musical „Hair”.

Na scenie Opery Narodowej nie ma jednak nagich wykonawców wyśpiewujących „Where Do I Go”, bo to nie musical tak przełomowy w kulturze masowej XX wieku, tylko opera komiczna „Cosi fan tutte” Mozarta. Ale skojarzenia z „Hair”, zwłaszcza zaś z jego słynną filmową wersją Miloša Formana, nasuwają się nieodparcie.

Mozart i wojna

Inspirował się nią reżyser Wojciech Faruga, dodając Mozartowi dwie sceny z filmu. Jest więc hippisowski taniec na stole podczas przyjęcia i nocna, naga kąpiel, symbol nieskrępowanej wolności.

Dla znacznej części widzów, tęskniących za tradycyjnymi widowiskami, takie spojrzenie na „Cosi fan tutte” to niemal szok. W świecie to właściwie norma. Od czasu fundamentalnego cyklu inscenizacji mozartowskich Petera Sellarsa z lat...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12826

Wydanie: 12826

Spis treści
Zamów abonament