"Reforma" oświaty -- centralizm biurokratyczny
Rządowe projekty zmian w ustawach oświatowych zawierają przede wszystkim zamiar głębokiej recentralizacji polskiego systemu edukacji
"Reforma" oświaty -- centralizm biurokratyczny
Ofensywa centralizmu trwa. Jeden z wójtów małej podlubelskiej gminy -- prosty rolnik -- powiedział: "administracja rządowa otrząsnęła się z szoku wywołanego wprowadzeniem samorządu terytorialnego i jej zakusy na i ngerowanie w sprawy gmin będą coraz większe".
Najlepszą ilustracją tego twierdzenia jest rozpatrywany przez Sejm pakiet rządowych projektów zmian w u stawach kreujących ład oświatowy, głównie w ustawie o systemie oświaty oraz w ustawie Karta Nauczyciela. Projekty nowelizacji powstały niejako w próżni u strojowej i stanowią de facto próbę przeprowadzenia głębokiej "przemiany" systemu edukacji, którą niezbyt dobrze o pisuje kategoria "nowelizacja", jako że sam rejestr zmian w pierwotnej materii ustawy obejmuje 35 stron maszynopisu (przy których zaledwie ośmiostronicowe uzasadnienie stanowi jaskrawy dysonans) . Propozycje rządowe -- zmiany ustawy o systemie oświaty -- zwracają u wagę dużą dbałością o koordynację poczynań
hierarchicznie zbudowanej rządowej administracji
oświatowej przy równoczesnych konsekwentnych próbach pomniejszenia ustrojowej, decyzyjnej i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta