W XXI wiek na rzepaku
Instytut Lotnictwa zakończył badania
W XXI wiek na rzepaku
Po raz pierwszy w historii światowej żeglugi morskiej polski jacht na paliwie z rzepaku przepłynął tego lata Krąg Polarny. Pokonał 1963 mil morskich z Narwiku do A msterdamu. Rejs flagowego jachtu Studenckiego Klubu Żeglarskiego Politechniki Warszawskiej s/ y "Politechnika" odbywał się w zmiennych warunkach pogodowych na akwenach mórz Norweskiego i Północnego. Jachtem dowodził kapitan Jacek Cis. W raporcie z wyprawy napisał, iż polskie ekologiczne paliwo Biopal wyprodukowane z rzepaku według technologii inż. Andrzeja Adamczyka sprawdziło się bez zarzutu. Silnik na ekopaliwie pracował bezawaryjnie, podobnie jak na tradycyjnym paliwie z ropy naftowej. Nie odczuwało się jakichkolwiek różnic.
Pod tymi słowami podpisali się wszyscy członkowie załogi.
Polskie (i zagraniczne) biopaliwa rzepakowe testowali przez 3 lata naukowcy z Instytutu Lotnictwa. Jednym z polonezów "na rzepaku" przejechali 70 tys. km, drugim tylko 17 tys. km, bo złodzieje się nim zaopiekowali. Były krótkie jazdy tarpanem. -- W szystkie próby wypadły pomyślnie, nie z aobserwowaliśmy niekorzystnych objawow w pracy silnika -- mówi dr Zbigniew Pągowski.
Na
zachodzie setki pojazdów jeźdżą na paliwie rzepakowym. U nas są to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta