Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak siecią spółek łowiono majątek Polskiej Żeglugi Morskiej

07 lutego 2005 | Ekonomia | PA MS MC
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Skomplikowana struktura i niedostatek nadzoru ułatwiły menedżerom przejęcie kontroli nad państwowym przedsiębiorstwem Jak siecią spółek łowiono majątek Polskiej Żeglugi Morskiej APB, spółka menedżerów Polskiej Żeglugi Morskiej, która przejęła kontrolę nad majątkiem tego przedsiębiorstwa, kupiła też kilka innych spółek holdingu. Sporo na tym zarobiła. Ułatwieniem była niezwykle skomplikowana struktura grupy. Należąca do Grupy PŻM spółka Pazim jest właścicielem dużego kompleksu biurowo-hotelowego w centrum Szczecina, wybudowanego w 1992 roku kosztem 160 mln USD. Chociaż Pazim ma w Szczecinie własny biurowiec, przeniósł swoją siedzibę do Warszawy. Mieści się ona w biurze w Alejach Jerozolimskich, w stołecznym przedstawicielstwie Polskiej Żeglugi Morskiej (na zdjęciu). Podobnie jest z inną spółką z grupy - Żeglugą Polską - głównym właścicielem floty. Jej siedziba także mieści się w Warszawie. (c) PIOTR KOWALCZYK

Przejęcie przez jedenastu menedżerów PŻM kontroli nad majątkiem ostatniego w Polsce państwowego armatora obnażyło słabość nadzoru ministra skarbu nad publicznym majątkiem. Kiedy w 1999 roku MSP sprzeciwiło się transakcji sprzedaży jednej akcji Żeglugi Polskiej, uważało całą sprawę za zakończoną. Jak się okazało - niesłusznie. Kierujący Polską Żeglugą Morską Paweł Brzezicki akcję sprzedał, a ministerstwo nie sprawdziło, czy do transakcji doszło.

Żegluga...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3451

Spis treści

Ekonomia

Akt komercjalizacji zarejestrowany
Argentyna restrukturyzuje długi
Daewoo zbuduje statki za 900 mln USD
Dawać zarabiać to nie grzech
E-faktura jeszcze nie prędko
Filipiny sprzedają udziały w San Miguel
Francuzi nie chcą nadgodzin
Giełdowe plany Multimedia Polska
Glazer chce przejąć Manchester United
Greenspan: deficyt handlowy będzie niższy
Hurtap rozważa debiut
Hyundai wciąż w tarapatach
INFORMACJE ZE SPÓŁEK OD 31 STYCZNIA DO 5 LUTEGO 2005 R.
Inwestycje szybko nie wzrosną
Izraelsko-egipska umowa handlowa
Jak siecią spółek łowiono majątek Polskiej Żeglugi Morskiej
Julia uderza w oligarchów
Kontrakt na budowę lotniska w Dausze
Kto spłaci pożyczki Jukosu
Lehman Brothers pesymistycznie o Polsce
Lepsze nastroje w Moskwie
M&A chce kupić Seibu Railway
MSP wybiera doradcę
Miniony tydzień w gospodarce
Najbogatsi chcą umorzyć długi najbiedniejszym
OPINIE KOMENTARZE
Odrobina optymizmu
Optymistyczne oczekiwania
Polacy lubią karty płatnicze
Polpharma nie przejmie Nizhpharmy
Pracownicy Opla biorą odprawy
Przetarg na Kryworiżstal unieważniony
Przyszły tydzień w gospodarce
RPP zmieni nastawienie
Razem taniej
Rekord i korekta
Siemens nie wyklucza sprzedaży działu telefonów
Skoda w Szanghaju
Stopy procentowe nie powinny maleć
Studio Babelsberg idzie na parkiet
Szczodry gest bogatego Zachodu
Szwecja walczy z bezrobociem
TYDZIEŃ W SPÓŁKACH OD 7 DO 11 LUTEGO
Taniej niż w Unii
Tele2 kontra Cesky Telecom
USA: branża tytoniowa walczy
Ważą się losy diecezjalnej sieci
Wzrośnie zatrudnienie i efektywność
Xerox Polska zwiększa sprzedaż
Zabrakło pieniędzy dla rolników
Zmiany na NYSE
Zmiany w Unileverze
Zmiany w zarządzie Graala
Zamów abonament