Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Skoro już je produkowali, to trudno

20 grudnia 2005 | Moje Auto | RP
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

HISTORIA 40 lat dużego fiata Skoro już je produkowali, to trudno Duży fiat powoli odchodzi do lamusa, ale dotrwał do swych 40. urodzin. Za dwa dni rocznica zakupu licencji Pierwsze polskie Fiaty 125 p wyprodukowano późną jesienią 1967 r. (c) ROBERT PRZYBYLSKI

W 1960 roku na jedno auto osobowe przypadało 254 Polaków (jeden z najgorszych wyników w Europie), a Komisja Planowania (centralnie zarządzała gospodarką) szacowała popyt na 100 000 aut rocznie. "Na dojazdy do pracy i na wczasy wystarczy autobus" - mawiał Gomułka, który najchętniej zamknąłby działającą od 1951 roku FSO, ale ratował ją jedynie eksport warszaw - w niektórych latach za granicę trafiało nawet co trzecie zbudowane auto - do 5 tys. rocznie. Kraj bardzo potrzebował dewiz i każda produkcja eksportowa była ceniona przez władze polityczne, więc - jak wspomina Edward Pietrzak, późniejszy dyrektor naczelny tej fabryki - Gomułka, członek zakładowej organizacji partyjnej FSO, na zebraniach z załogą mawiał: "skoro już produkujecie te samochody, to trudno".

Zachodnia licencja

Produkcja FSO była mała, a warszawy i syreny często się psuły. - Gdy zaproponowaliśmy wicepremierowi Franciszkowi Waniołce, by zakończyć produkcję nieekonomicznej syreny, rozzłościł się na nas. Krzyczał, że nie znamy się na ekonomii, bo syrena...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3717

Spis treści

Ekonomia

200 mln funtów za First Technology
AIG w Wietnamie
Alrosa: popyt na diamenty
Apel do udziałowców
Autostrady dłuższe i szersze
Azja: duży wzrost gospodarczy
Bank Włoch bez szefa
Banki przyjmują pracowników
Benzynowy rekord
Budżet Małopolski uchwalony
Czesi zbadają autostrady
Daimler: ambitne cele
Dokładnie wiadomo co i za ile
Dopłaty pomagają wygrać z konkurencją
Euro Disneyland: bez premii na święta
Fiasko gazowych negocjacji
Firmy przyciągają przedsiębiorców
Fundusze podzieli Era i Politechnika
Gospodarka ruszyła
Groźba wielkiej kraksy
Hutnicy rezygnują z pracy
Huty się odkują
Infiniti w Chinach
Islandzki miliarder oferuje bardzo dobrą cenę
Japonia: bliski koniec deflacji
Kadry
Kierowcy nie chcą kupować starych modeli
Komentarz giełdowy
Kompania Węglowa ograniczała konkurencję
Lepsza ocena Pekao
Lotniskami powinny zarządzać spółki
Ludzie w zawieszeniu
Mannesmann: grozi nowy proces
Mała aktywność inwestorów
Meleksy dla patroli
Metale szlachetne w górę
NIK sprawdza offset
Najlepszy Śląsk i Mazowsze
Nie ma wyroku, jest wzrost kursu
Niemcy: lepsze prognozy
Niska inflacja nie wystarczy
Nitrochem: trotyl dla US Army
Nowe Okęcie w maju
Nowy prezes AXA Assistance
Nowy zakład Swedish Meats
OPEC: mniej ropy
Opinia o kupnie stacji TV w styczniu
Optymistyczne prognozy Raiffeisena
Orlen pozwany przez Agrofert
Ożywienie w gospodarce coraz wyraźniejsze
PKP walczy w mediach o pieniądze
Papier i drewno zdrożeją
Placer Dome nie chce fuzji
Pokonali hinduskiego rywala
Policja kupi autobusy
Premier: wzrost będzie duży
Przecena naftowych akcji
Przedświąteczna stabilizacja
SPÓŁKI GIEŁDOWE
Samsung unowocześnia produkcję
Silna grupa do negocjacji z bankami
Stopy na Węgrzech bez zmian
UE: nadużycie dominującej pozycji
Ułatwienia korzystne dla Polski
Większe wydatki na inwestycje
Wojna instytutów
Wydarzenia dnia
Zadyszka lidera
Zmiany w zarządzie Śrubeksu
Znów rekordy w Warszawie
eCard: umowa z Arcot System
Zamów abonament