Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Importerzy omijają polskie urzędy celne

18 lipca 2006 | Dobra firma | JJ
źródło: Fotorzepa

NASI URZĘDNICY BARDZIEJ GORLIWI NIŻ ICH UNIJNI KOLEDZY Importerzy omijają polskie urzędy celne W krajach Unii Europejskiej przy standardowym zgłoszeniu celnym przedsiębiorca okazuje trzy-cztery dokumenty. Ministerstwo Finansów zapewnia, że w Polsce jest podobnie, ale w praktyce nasi celnicy żądają czasami kilkunastu.

- Podczas odprawy celnej wyrobów elektronicznych z Tajwanu celnik zażądał dodatkowych dokumentów i okazania kontraktu. Zastanawiam się, skąd taka dociekliwość. Czy są przepisy, które dokładnie określają, co trzeba przedstawić, żeby odprawić towar na granicy, czy też o wszystkim decyduje celnik?

- pyta przedsiębiorca z Gdańska.

Chociaż od dwóch lat obowiązuje w Polsce wspólnotowy kodeks celny (w.k.c.), to postępowanie naszych urzędów celnych znacznie odbiega od rozwiązań przyjętych w pozostałych krajach UE.

Z art. 6 i art. 14 w.k.c. wynika, że zgłaszający powinien dostarczyć organom celnym dane i dokumenty, które są niezbędne do objęcia towaru procedurą celną.

Z plikiem dokumentów

W praktyce wygląda to tak, że przy zgłaszaniu towaru do odprawy celnej np. w Niemczech lub Holandii, tamtejszym celnikom wystarczą cztery dokumenty. W Polsce przy odprawie tego samego towaru celnik żąda ich z reguły dwa razy więcej. Skąd takie rozbieżności? Otóż m.in. dlatego, że niektóre kwestie związane z prawem celnym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3892

Spis treści

Ekonomia

AMZ Kutno: więcej irackich dzików
BZ WBK dla Polaków jadących za granicę
Boeing i Airbus walczą o zamówienia
Bumar mobilizuje wynalazców
Cytat dnia
Cztery miliardy na promocję
Czy polski biznesmen jest faworyzowany
Dwory negocjują przejęcie czeskiegu Kaucuka
Firmy potrzebują pracowników
Fuzja sprawą Hiszpanii
Giełdy reagują na wojnę
Gospodarka na świecie
Górnicy chcą więcej
Inwestorzy wracają
Inwestycje za 32 mln zł w strefie katowickiej
Jeden urząd, wiele wątpliwości
Jednolity nadzór tak, ale dla wszystkich
Kokietowanie unijnych konsumentów
Komentarz giełdowy
Kredo Bank atakuje
Miliardy na oszczędne samochody
Minister chce odzyskać narodową flotę
Mniej szefów w Intelu
Nie będzie Géanta
Nie zna życia, kto nie był w małej firmie
Nieznaczne osłabienie złotego
Nowy zarząd i nowe silniki
Petrodolarowa wydmuszka
Philips: szybka poprawa
Pianka za 17 milionów euro
Po pieniądze na duże kontrakty
Powrót do negocjacji
Problemy na amerykańskim rynku
Przybyło samolotów i maszyn
Rachunki za gaz mogą być wyższe
Resort finansów ma wątpliwości
Rozmowy Petrobras - Gazprom
Rośnie popyt na wynajem aut
Rumunia sprzeda Daewoo
Spadek przed likwidacją
Stabilna ocena dla Kielc
Stabilny kurs
Stalowe przedsięwzięcie
Słabsze perspektywy Estonii
Tajne dane w Polsce
Talanx łączy spółki życiowe w Polsce
Tramwaje dla Reims
Uproszczenia przyniosły efekty
WIG20 stracił 1,8 proc.
Widełki cenowe Famuru
Wielkie zakupy
Więcej gotówki w gospodarce
Wydarzenia dnia
Wyższe zyski Citigroup
Za co płacą pasażerowie
Zniżki na giełdach surowców
Życie z minimum
Zamów abonament