Unikaj niezdrowych klauzul w umowach z klientami
Tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w spółkach zajmujących się usługami medycznymi.
Wprawdzie kontrola dotyczyła firm medycznych, ale przypomnijmy, że - zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 13 lipca 2006 r. (III SZP 3/06) - żadne postanowienia wpisane do rejestru niedozwolonych klauzul, prowadzonego przez UOKiK, nie mogą być stosowane w umowach z konsumentami. Dotyczy to więc nie tylko firm, które stosowały zakazane klauzule, ale i wszystkich pozostałych działających na rynku.
O wynikach kontroli w branży medycznej szeroko informowała prasa. My skupimy się dziś głównie na zaprezentowaniu niedozwolonych klauzul, które kodeks cywilny uznaje za niedozwolone postanowienia umowne.
Najczęściej spotykane w umowach "medycznych" klauzule naruszające interesy konsumentów to postanowienia utrudniające ubieganie się o zwrot wpłaconych pieniędzy przy rezygnacji z zawarcia umowy. Czasami klientowi przepada nawet 100 proc. wpłaconej zaliczki. Dotyczy to przede wszystkim świadczeń rehabilitacyjnych oraz usług sanatoryjnych.
W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta