Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Teraz ja, czyli kto rządzi na polskich drogach

28 grudnia 2007 | Styl życia | Grzegorz Łyś
Psychologowie transportu dzielą agresywnych kierowców na cztery typy. Wszyscy mają zaburzenia osobowości
źródło: EAST NEWS
Psychologowie transportu dzielą agresywnych kierowców na cztery typy. Wszyscy mają zaburzenia osobowości

W niewielu sytuacjach życiowych tak wyraźnie ujawnia się nasza osobowość, temperament, stosunek do świata i ludzi – a także problemy psychiczne – jak podczas prowadzenia samochodu

Przed nami powroty ze świąt i wyjazdy noworoczne. Może tym razem trochę odpuścimy...

Psychologowie transportu lubią powtarzać: „Pokaż mi, jak jeździsz, a powiem ci, kim jesteś”. Dotyczy to zresztą nie tylko jednostek, ale i społeczeństw. Ruch drogowy odbija jak w lustrze różny w różnych krajach stosunek do norm prawnych i kulturę relacji między ludźmi.

W krajach, gdzie w przepisach kodeksu drogowego widzi się gwarancję bezpieczeństwa wszystkich obywateli, a zasada równości wobec prawa jest bezwzględnie przestrzegana, np. w Skandynawii, wykroczenia drogowe są rzadkością. Z nonszalancji na drogach znani są natomiast Włosi.

Ale we Włoszech lekceważenie znaków drogowych to przejaw głównie fantazji i chęci popisania się przed innymi, rodzaj pawiego ogona. Wykroczenia nie są na ogół skierowane przeciw innym, a włoscy kierowcy, choć ogarnięci duchem sportowej rywalizacji, potrafią też ze sobą życzliwie współpracować.

Kto lepszy?

Inaczej jest w Polsce. U nas na drogach żartów nie ma. Trwa na nich nieustanna batalia o to, kto okaże się ważniejszy i lepszy od innych.

– Wynika to z naszego wybujałego indywidualizmu, braku umiejętności współpracy i nierespektowania praw i interesów innych....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7899

Spis treści

Ekonomia

Agito.pl bliżej giełdy
Akcje Starbucks wśród przegranych
Alitalia traci na wartości
Barlinek kupuje
Chętni na Polmos
Coraz więcej Ibisów i Sheratonów
Cytat dnia - Romano Prodi, premier Włoch
Dialog będzie sprzedawał komórki
Drzwi w nieznane
FagorMastercook liczy na rekordowe przychody
Gospodarka zwolni, ale nie będzie recesji
Hotele złapane w sieci
Impel bierze się za porządki na Ukrainie
Inwestorzy postawili na platynę
Jak zbić wielką fortunę na małych rybkach
Kalendarium gospodarcze
Kolejne firmy mogą sprzedawać mięso w Rosji
Kolejne miasta chcą mieć rating
Komentarz giełdowy
Konkursy do Rad
Liczba dnia - 1,9 mln zł z „Reklamy dzieciom”
Magia setek megabitów działa
Miliardy dla funduszy
Mniej młodych bezrobotnych
NBP walczy z przesądami
Nacjonalizacja w Boliwii
Nie tylko dobry kontrakt
Niemcy: firmy z optymizmem
Nowy prezes GE Money Bank
Oferta na stocznię
Okrutny dziadek
Optymizm w polskiej gospodarce nadal uzasadniony
PSA w Kałudze
Polski rynek IT zdominują usługi
Rajd św. Mikołaja trwa
Rekordowy optymizm
Rekordowy rok dla GPW
Reprymenda dla Polskapresse za „Polskę”
Ropociąg poza Białorusią
Rosjanie wymieniają się akcjami EADS
Rozmowy o Budryku zawieszone
Slovak Telekom ukarany
Stabilne euro, a dolar znów słabnie
Strzelecki Mining sprzedany
Trzy czwarte miliarda świątecznych esemesów
Wszystkie firmy powinny brać przykład z eksporterów
Zapobiegliwi i niefrasobliwi…
Zapowiada się rok wyższych cen
Zarobki pod lupą
Zmiany w Cargo
Zwolnienia w Merrill Lynch
Zamów abonament