Sprawdź koszty naliczane za wspólne pomieszczenia oraz umowy z dostawcami mediów
Jakie opłaty ciążą na właścicielach mieszkań. Nie wszystkie koszty określane jako wydatki na zarząd nieruchomością wspólną musisz akceptować. Gdy garaż, basen czy inne pomieszczenia w budynku formalnie stanowią odrębną nieruchomość lokalową, koszty ich utrzymania powinny obciążać współwłaścicieli, a nie każdego członka wspólnoty mieszkaniowej
Rz: Wielu czytelników, którzy są członkami wspólnot mieszkaniowych, zgłasza wątpliwości co do wysokości czy też składników opłat nazywanych kosztami zarządu nieruchomością wspólną. Jak zorientować się, czy naliczenia administratora są słuszne?
Aleksandra Dalecka: Nabycie własności lokalu wiąże się z obowiązkiem ponoszenia wielu opłat. Przede wszystkim zgodnie z art. 13 ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali właściciel zobowiązany jest do uczestniczenia w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii eklektycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki. W rachubę mogą wchodzić także inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, a także wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Skoro ustawa tak określa obowiązkowe opłaty, skąd biorą się kontrowersje?
Użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności” wskazuje na otwarty charakter katalogu zawartego w tym przepisie. Kontrowersje co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta