Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jaka wizja polskiej infrastruktury?

23 kwietnia 2008 | Ekonomia | Maciej Witucki Stefan Dunin-Wąsowicz Krzysztof Rybiński

Czarny scenariusz spadku konkurencyjności gospodarki jest coraz bardziej prawdopodobny. Konieczne jest przyspieszenie inwestycji

Wyobraźmy sobie potwornie zakorkowane miasta, dojazd do domu po pracy, który trwa półtorej czy dwie godziny codziennie lub trzy – cztery godziny, gdy jest zła pogoda, i dodatkowo cenę 5 złotych za godzinę parkowania w całym mieście i 10 złotych w centrum. Wyobraźmy sobie regularne wyłączenia prądu lub jego całkowity brak w niektórych okresach, a także cenę 10 złotych za litr paliwa. Wyobraźmy sobie, że prędkość Internetu używanego w domu i w pracy spada do takiego poziomu jak kiedyś, gdy używano modemów. Tak właśnie może wyglądać nasze życie już za kilka lat, jeżeli nie stworzymy wizji infrastruktury Polski na miarę naszych ambicji i wyzwań XXI wieku i nie podejmiemy wysiłku modernizacji sposobów jej budowania.

Rodzi się pytanie, dlaczego przez prawie 20 lat transformacji w żadnym mieście nie zbudowano prawdziwej sieci linii metra. Eksperci mają na to szereg odpowiedzi: brak dobrych regulacji partnerstwa publiczno-prywatnego, brak finansowania itp. Jednak najważniejszą przyczyną jest brak wizji. Jak często w naszych miastach władze (prezydent, radni) dyskutują o wizji miasta za 15 – 20 lat? Proces decyzyjny zbyt silnie jest podporządkowany rozwiązywaniu dzisiejszych problemów, a nie tworzeniu infrastruktury przyszłości.

To samo dotyczy całego kraju. Obecnie realizowana koncepcja infrastruktury drogowej ma korzenie w latach 70., ale projekty, które wtedy powstawały, miały...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7997

Spis treści

Ekonomia

ACP Pharma z Multi Pharme
Bogacz zza kamery
CAM Media po 10 zł
Cyfrowa TV nie tylko dla wielkich
Cyfrowy Polsat szuka inwestorów za granicą
Cytat dnia
Dane o sprzedaży wskazują na osłabienie koniunktury
Dolar tonie
Drewex przydzielił akcje
Droższe ropa, złoto i miedź
Duże straty Petrolinvestu
Energetyczna klęska żywiołowa
Gajek został wiceszefem KNF
Gorsze nastroje
Gospodarka lekko zwalnia
Gospodarka ma kłopoty? Tu Keynes nic nie pomoże
Inflacja rośnie
Jak można zarabiać na akcjach i kontraktach równocześnie?
Jaka wizja polskiej infrastruktury?
Jesteśmy niechętni emeryturom z firm ubezpieczeniowych
KRRiT o mobilnej tv
Kalendarium gospodarcze
Kolejny dzień strat
Kompania Węglowa na plusie
Koniec Radia Eska Płock
Koniec z kominówką
Kościuszko przesuwa termin oferty
Liczba dnia - 4,7 proc. wzrosła wydajność pracy
Lidl idzie na sprzedaż
MSU na giełdę
Mocny złoty mimo złych danych
Moda na etyczne zakupy rośnie
Nestle zamyka Mazowszankę
OPEC oskarża producentów biopaliw
Odratrans wyciska z Żeglugi
Otwieramy się na cały Internet
Pol-Aqua przejmuje Polnord
Polacy są przywiązani do rodzimych marek
Polscy drobiarze przestają być konkurencyjni w Unii
Polskie mięso nie wjechało do Rosji
Propozycja PSL to antyreforma
Rabobank przejął kontrolę w BGŻ
Rekomendacje DM IDMSA
Rekordowe wykładziny
Rolnicy wciąż pod ochroną
Spór o ciężarówki
Spółki w prywatne ręce
Szef Samsunga odchodzi w niesławie
Tempo rozwoju rynku osłabnie
Wiedeń chce udziały GPW
Wódka daje nieźle zarobić
Włoski rząd ratuje linie Alitalia
Zostaje piątka chętnych do fotela szefa PKN Orlen
Zamów abonament