Prywatność zagrożona
Jak obronić się przed natarczywym sprzedawcą
Prywatność zagrożona
RYS. JACEK FRANKOWSKI
EWA ŁĘTOWSKA
Konsument ma prawo do wolności od niepokojenia niechcianymi propozycjami handlowymi. Ich agresywność narusza jego prywatność. Z drugiej strony wolność komunikowania się zakłada wolność występowania także z handlowymi propozycjami. Jak rozwiązuje się ten konflikt w prawie europejskim i u nas?
Gdy przed kilkoma laty w gronie specjalistów "stamtąd" i "stąd" dyskutowano o ochronie konsumenta, uderzała odmienność w ocenie zagrożeń. My, "stąd", ustawicznie zastanawialiśmy się nad finezjami rękojmi i gwarancji, bo na nieobfitym rynku, gdy to pieniądz gonił za towarem, głównym problemem było, jak znaleźć sprzedawcę lub usługodawcę. A ponieważ to, co oferował, było przeważnie kiepskiej jakości, jak go zmusić do naprawy lub wymiany tego, co udało się "zdobyć"; przy czym bynajmniej niesatysfakcjonująca była perspektywa odstąpienia od umowy (tj. zwrotu pieniędzy), ponieważ oznaczało to ponowne "wyrzucenie na rynek" i znalezienie się w gronie goniących za towarem lub usługą. Troski kolegów z Zachodu, których zajmowały inne problemy: nieuczciwych klauzul umownych, podstępnego nakłaniania konsumentów do nabywania w gruncie rzeczy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
