Pigmalion de Andrea
Pigmalion de Andrea
Mieszkańcy Wiednia i przyjeżdżający tu turyści mają przez całe lato niebywałą atrakcję: w Kunst Haus Wien, nie opodal zakola Dunaju, prezentowana jest retrospektywa twórczości Johna de Andrei. Plakaty reklamujące wystawę -- których pełno w całym mieście -- przedstawiają szczupłą nagą kobietę o skórze połyskującej olejkiem do opalania. Wygląda to jak zdjęcie nagiej modelki. I jest zdjęciem -- ale rzeźby. Łudząco podobnej do żywej kobiety.
Rzeźbiarz John de Andrea (urodzony w w roku 1941 w Denver w Colorado) jest jednym z najgłośniejszych przedstawicieli amerykańskiego hiperrealizmu, kierunku zbuntowanego przeciwko abstrakcji w sztuce i dążącego do odtwarzania rzeczywistości. W przypadku de Andrei jest to odwzorowanie, perfekcyjne, drobiazgowe, tworzące niemal pełną iluzję rzeczywistości. Jego rzeźby są "jak żywe". Imitują ludzkie ciało. Mają naturalny kolor, ledwo zarysowane albo głębokie zmarszczki na skórze, piegi, pieprzyki i brodawki. Blizny i znaki po szczepieniach. Delikatne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)