Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Drogowe miliardy na żaby

25 listopada 2011 | Eko+ | Agnieszka Stefańska Magdalena Kozmana
źródło: KFP
Średnio wydatki na ochronę środowiska przy budowie dróg to ok. 8 proc. wartości inwestycji. Jednak na terenach szczególnie chronionych koszty te skaczą nawet do 35 proc. budżetu.
źródło: Rzeczpospolita
Średnio wydatki na ochronę środowiska przy budowie dróg to ok. 8 proc. wartości inwestycji. Jednak na terenach szczególnie chronionych koszty te skaczą nawet do 35 proc. budżetu.
Trasa A2 biegnie przez tereny, na których mieszka wiele gatunków będących pod ochroną. Wśród nich jest traszka grzebieniasta
źródło: BEW
Trasa A2 biegnie przez tereny, na których mieszka wiele gatunków będących pod ochroną. Wśród nich jest traszka grzebieniasta
UE kładzie szczegółny nacisk na ochronę płazów. Dlatego wszystkie nowe trasy muszą mieć specjalne przejścia dla tych zwierząt
źródło: Rzeczpospolita
UE kładzie szczegółny nacisk na ochronę płazów. Dlatego wszystkie nowe trasy muszą mieć specjalne przejścia dla tych zwierząt
Budowa nad autostradą kładki dla dużych zwierząt to koszt rzędu od 20 mln zł  do nawet 31 mln zł
źródło: Autostrada Wielkopolska SA
Budowa nad autostradą kładki dla dużych zwierząt to koszt rzędu od 20 mln zł do nawet 31 mln zł

Nawet 35 proc. kosztów budowy dróg stanowią wydatki na stworzenie przejść dla zwierząt. Nie zawsze są to pieniądze wydane sensownie

Wymogi związane z ochroną środowiska czasami ocierają się o absurd. Nikt z nimi jednak nie dyskutuje. Nie zawsze słusznie.

To, ile kosztuje ochrona przyrody, zależy od terenu, na którym powstaje dana inwestycja – droga, trasa kolejowa czy lotnisko. Jeżeli trafiła na obszar gęsto zaludniony i nieobjęty ochroną Natura 200, może być to ok. 8 proc. jej wartości. Jeżeli jednak jest inaczej, wydatki gwałtownie rosną, nawet o ok. 35 proc., sięgając miliardów złotych.

– Zaczynamy przodować w Europie pod względem ilości urządzeń przy drogach minimalizujących oddziaływanie na środowisko – mówi Daniel Maranda z biura projektowego Tebodin.

Mieszkańcy protestują, gdy autostrady przechodzą blisko domów, ale gdy odsuwamy je od terenów zabudowanych, przebiegają przez obszary cenne dla zwierząt. – To powoduje, że musimy ponosić koszty wykonywania rozwiązań minimalizujących oddziaływanie na faunę – dodaje Maranda.

– Wydatki na przejścia dla zwierząt w konkretnym roku są w zasadzie niemożliwe do określenia – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Jak dodaje, budowa jednego przejścia dla dużych zwierząt to koszt rzędu od 20 mln zł do nawet 31 mln zł. To tyle, ile wynosi roczny budżet średniej wielkości polskiej gminy. Koszt jednej tzw. bramownicy (czyli schronienia) dla nietoperzy to ok. 380 tys. zł. Generalna...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9090

Wydanie: 9090

Spis treści
Zamów abonament