Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kto zapłaci za droższą eksploatację służbowego auta

05 kwietnia 2012 | Prawo i praktyka | Tomasz Poznański

Rosnące ceny paliw zmuszają pracodawców do coraz większych oszczędności. Nie zawsze jednak większe spalanie firmowego pojazdu od zakładanego na papierze obciąża pracownika

Szefowi wolno ustalić normy zużycia paliwa. Zazwyczaj podstawą ich określenia będą dane producenta. Modyfikacje wynikają z tego, czy samochód jest wykorzystywany w mieście, czy poza nim, na terenie płaskim, górzystym, czy często musi się zatrzymywać (przystanki, korki, światła). Ważne są także warunki atmosferyczne i pory roku. Te elementy mogą wpływać na ilość wykorzystanego paliwa. W konsekwencji ten sam odcinek drogi przejechany tym samym autem, ale w różnych warunkach może dawać odmienny wynik, i niewątpliwie pracodawca powinien to uwzględniać.

Czy to jest powierzenie

Kolejny ważny element to poinformowanie załogi o ustalonych normach. Można je wskazać w przepisach zakładowych, np. w regulaminie korzystania z aut służbowych, albo przekazać kierowcy z kluczykami do auta. Powinien on potwierdzić znajomość norm i zobowiązać się, że będzie ich przestrzegał. Pracownik musi ich dotrzymać nawet bez odrębnego oświadczenia. Zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 k.p. jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o dobro zakładu i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9201

Wydanie: 9201

Spis treści

Ekonomia

200 mln zł z e­-my­ta od po­cząt­ku ro­ku
Akcyza nie może rosnąć zbyt szybko
Azoty Tarnów chcą przejąć kopalnię siarki
Barometr „Rz”
Blisko zgody na ułatwienie przesyłu
Brak przelewu oznacza wyższą marżę kredytu
Bruksela przeszła samą siebie
Chiny mają coraz mniejszy wzrost
Cisza nocna we Frankfurcie
Cytat dnia - Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego (PAP)
Czas na porządki w PKP
Czesi zainwestowali już 108 mln euro w Silesii
Dolar mocno podrożał
Eksperci wierzą w zwyżki, ale ich optymizm stopniał
KGHM stawia na ekspansję
Kalendarium gospodarcze
Komu co pęka na autostradzie?
Liczba dnia - 970 mld dol. wart chiński rynek żywności
MFW szuka pieniędzy na ratowanie Europy
Magna ma produkować samochody na Żeraniu
Miliardowe projekty zagrożone
Miliardy z NBP sprawią, że nasz dług przestanie rosnąć
NFI Jupiter na trzech filarach
No­we skrzy­dła dla woj­sko­wych pi­lo­tów
Opinia publiczna boi się wydobycia gazu z łupków
PGNiG: Niemcy powinni obniżyć ceny gazu
PKO BP zmienia politykę
Plus też kopiuje ofertę Playa
Początek roku nie przyniósł spadku popytu na sprzęt IT
Polskie firmy ostrożne z chmurami
Pracownicy nad Wisłą coraz bardziej mobilni
Pra­cow­ni­cy Dę­bi­cy dostali pod­wy­żki
Presspublica na giełdę
Przemyt i podatki biją w tytoń
Przepisy konserwują wysokie bezrobocie
Rosną obawy o wypłacalność Madrytu
Sprzedaż aut lepsza, ale to nie koniec bessy
Ten, który stworzył Magnę
W skrócie
Wyceniono kazachską koncesję
Zabrakło kupujących
Zespół Elektrowni PAK bliżej kupna kopalń
Zamów abonament