Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przedsiębiorca musi przyjąć od konsumenta wadliwą rzecz

31 maja 2012 | Prawo i praktyka | Łukasz Sitek

Sprzedawca, jako profesjonalna strona transakcji, ma obowiązek przestrzegać praw, jakie przepisy przyznają kupującym. Dotyczy to zwłaszcza zgłaszanych reklamacji towarów i usług

Już w momencie zawarcia z konsumentem umowy przedsiębiorca przejmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Jeśli okażą się one niezgodne z umową, konsument będzie miał prawo do reklamacji, a  przedsiębiorca obowiązek jej przyjęcia i rozpatrzenia.

Oczywiście dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy reklamowany towar ma wady. Jeśli konsument chce zwrócić towar do sklepu tylko dlatego, że się rozmyślił, przedsiębiorca nie musi go przyjmować (choć oczywiście może – takie zachowanie będzie z pewnością stanowiło ukłon w stronę konsumenta i wpływało na budowanie pozytywnych z nim relacji).

Nieco inaczej wygląda zwrot towaru w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi sprzedaż przez Internet. Wtedy w każdym przypadku musi respektować przysługujący konsumentowi dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy (konsument może to zrobić bez podawania powodu, przedsiębiorca zaś musi przyjąć towar  i zwrócić otrzymane pieniądze).

Kiedy dojdzie do niezgodności

Gdy do przedsiębiorcy wraca niezadowolony klient i chce zwrócić towar, bo twierdzi, że jest niezgodny z umową i zapewnieniami, jakie otrzymał w chwili zakupu, to nie ma on wyjścia – musi przyjąć towar. Obowiązek taki przedsiębiorca ma nawet wtedy, gdy towar nie posiada wad fizycznych, ale nie ma właściwości, o których klient był zapewniany.

Przykładowo przedsiębiorca, sprzedając zegarek, zapewniał,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9246

Wydanie: 9246

Spis treści

Ekonomia

300 mln zł obligacji na autobusy
Apple telewizyjny i społecznościowy
Banki muszą walczyć o tych, którzy nie mają kont
Biuro kariery: szansa na pracę czy iluzja
Bruksela będzie karać za brak reform
Budowa tysięcy domów w zawieszeniu
CD Projekt Red tworzy grę w nurcie cyberpunk
Chemia nowej generacji
Cytat dnia: Michel Barnier, komisarz UE ds. jednolitego rynku i usług finansowych
Czas zacząć produkcję zielonej energii w domu
Droższe budowanie
Firmy oszczędzają na służbowych wyjazdach
Firmy później płacą, bo się boją spowolnienia
Gorące walne Jastrzębia
Hiszpania znowu na linii frontu
Inwestorzy obstawiają spadek kursu Facebooka
Kalendarium gospodarcze
Komisja wprowadza legitymacje
Koniec z odrębnością DM BZ WBK
Kryzys finansów jest już za nami, ale...
Liczba dnia: 4,8 mld euro chcą wyłożyć zagraniczni inwestorzy
Liczymy na trzydzieści miliardów złotych
Nie będzie dywidendy za 2011 rok z PKN Orlen
Nie słabnie boom na e-booki
Niechlubne rekordy
Nowe granty na wynalazki
Obcokrajowiec do zarządu Lotosu
PZU: większa wypłata dla akcjonariuszy
Plan fuzji z Amerykanami winduje kurs
Polski dług droższy niż czeski
Ponad 2 mld złotych od PGE dla państwa
Rosną przychody klubów piłkarskich
Spadki powróciły
Słowacja zmniejszy transfery do otwartych funduszy emerytalnych
Uciec od kryzysu
Uczestnicy emisji też mocno tracą
W skrócie
Wielka bitwa o polskie tory
Współspalanie jest jednak passé
Wyższe składki dla kobiet
Związkowcy chcą 1626 złotych płacy minimalnej
Zamów abonament