Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak promować polską sztukę

31 października 2013 | Moje Pieniądze
autor zdjęcia: Tomasz Jodłowski
źródło: Fotorzepa

Leszek Wąs | Z antykwariuszem o okazyjnych cenach i nierozpoznanych antykach światowej klasy rozmawia Janusz Miliszkiewicz.

Rz: Od 1991 roku prowadzi pan ceniony antykwariat w Bielsku-Białej. Jest pan z wykształcenia ekonomistą i, co rzadkie w krajowej branży antykwarycznej, studiował pan historię sztuki. Jest pan także kolekcjonerem. Jak z pana perspektywy będzie wyglądał polski rynek sztuki i antyków za 10 lat?

Leszek Wąs: Nie będzie moim zdaniem istotnych zmian. Na naszym rynku panuje swoista monokultura. Klienci kupują wyłącznie polonika. Rynek sztuki dawnej jest w kiepskiej sytuacji, przeżywa stagnację. Utrzyma się ekspansja sztuki najnowszej. Jest to tendencja ogólnoświatowa, ale u nas wynika również z prozaicznej przyczyny: jest tak niska podaż sztuki dawnej, że nie ma czym handlować.

Dlaczego kupujemy tylko polonika?

To bardzo złożone zagadnienie. Na pytanie to powinni odpowiedzieć: historyk kultury, socjolog i pewnie kilku innych specjalistów. W Muzeum Narodowym we Wrocławiu zakończyła się niedawno doskonała wystawa malarstwa rodziny Bruegelów. Zaprezentowano na niej obrazy z prywatnych kolekcji z  wielu krajów świata. Nie było ani jednego obrazu z polskich prywatnych zbiorów. W sensie czysto ekonomicznym w naszych dziejach było wielu Polaków, których było stać na zakup europejskiej sztuki, ale kupowali jej mało, a dziś prawie wcale tego nie robią. Sądzę, że pokolenie, które dopiero wchodzi do biznesu, będzie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9679

Wydanie: 9679

Spis treści

Pożegnania listopad 2010 – październik 2011

Zamów abonament