Nierealny okres gwarancji to czyn nieuczciwej konkurencji
Zaoferowanie bardzo długiego okresu gwarancji, który jednocześnie stanowi jedno z kryteriów oceny ofert, może w realiach konkretnego postępowania zostać uznane za zachowanie będące czynem nieuczciwej konkurencji.
Długość okresu gwarancji jakości stanowi w ostatnich latach jedno z najczęściej stosowanych pozacenowych kryteriów oceny ofert w postępowaniach przetargowych. Często jest zresztą jedynym, obok ceny, kryterium oceny ofert, choć jednocześnie rzadko bywa tym, które przesądza o wyniku postępowania. Zamawiający zwykle przypisują mu bowiem znacznie mniejszą wagę niż kryterium cenowemu, a ponadto stosują swego rodzaju „widełki", wskazując przykładowo minimalny i maksymalny okres gwarancji, względnie wskazując, że na potrzeby punktacji będą przyjmowali daną długość gwarancji jako maksymalną (nawet jeśli dany wykonawca zaoferuje jeszcze dłuższy okres).
Jeśli jednak opis zasad przyznawania punktów w ramach kryterium długości okresu gwarancji nie zawiera takich zastrzeżeń, wykonawca posiada w tym zakresie teoretycznie niczym nieograniczoną swobodę przy przygotowywaniu oferty.
Z tego założenia wyszło dwóch wykonawców, którzy złożyli oferty w postępowaniu przetargowym rozstrzygniętym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO lub Izba) z 23 marca 2016 r. (KIO 369/16). Przedmiotem zamówienia w części, której dotyczył spór, było wykonanie, dostawa i montaż trzech rodzajów regałów przesuwnych zasilanych elektrycznie. Kryteriami oceny ofert były cena (60 proc.) oraz gwarancja i rękojmia (40 proc.), przy czym w zakresie gwarancji zamawiający wskazał jej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta