Nie powinno się traktować cyfryzacji wybiórczo
ROZMOWA | Piotr Łuba, partner PwC
Na jakim etapie jest cyfryzacja w Polsce?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba się cofnąć i przeanalizować, na czym państwa budowały swoją przewagę konkurencyjną. Polska była w stanie dostarczać wysokiej jakości produkty i usługi po relatywnie niskich cenach. Oferowaliśmy wysoką jakość, ale nie koncentrowaliśmy się na nowych technologiach – robotyzacja i automatyzacja nie były priorytetem. Inaczej niż w innych, dojrzałych ekonomicznie krajach. Tam już wiele lat temu rozpoczęły się zmiany w kilkunastu obszarach, m.in. w zakresie relacji pomiędzy firmami i klientami. Ten kontakt jest w pełni cyfrowy. To potężna rewolucja i nowy model biznesowy, którego symbolem jest chociażby Uber.
Czyli Polska została w tyle?
Trochę tak, ale teraz nadrabia dystans. Zresztą dużo zależy od tego, o jakiej branży mówimy. Na przykład jeśli chodzi o bankowość, to Polska na tle Europy wypada bardzo dobrze. W innych sektorach też musimy podążyć tą drogą, chociażby ze względu na rosnące koszty pracy. Z naszych szacunków wynika, że dynamika tych kosztów będzie w Polsce bardzo wysoka.
To znaczy?
Według naszych ekonomistów – powołuję się tu na nasz tegoroczny raport „International Wage Projections to 2040" – wynika, że w ciągu kolejnych dwóch dekad płaca realna w Polsce zwiększy się o 141 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta