Nie mam dobrych wiadomości dla telewizji
Rok 2019 będzie pierwszym pełnym, w którym wydatki na reklamę w internecie przewyższą wpływy telewizji – przewiduje Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding. Jak mówi, Netflix gwizdnął telewizji jej ostatni bastion – kanapę. Urszula Zielińska
Według badania AdEx, autorstwa IAB i PwC, w I kwartale br. wydatki reklamodawców w internecie w Polsce pierwszy raz przewyższyły wydatki na telewizję. Z czego to wynika?
Jest w branży internetowej mesjasz. To Mary Meeker, była analityk giełdowa pracująca dla banków inwestycyjnych (obecnie partnerka w firmie venture capital Kleiner Perkins – red.). Nadaje swoje przekazy od czasów sprzed pierwszego kryzysu, tzw. bańki internetowej. Każdy w branży internetowej przegląda jej prezentacje raz w roku. Nie zajmuje się Polską, mówi o trendach globalnych, ale pokazuje od lat, gdzie i jak długo skierowane są oczy konsumentów, a jeszcze nie ma tam reklamodawców. Oczy Polaków bez wątpienia od dawna były skierowane na internet.
Dlaczego akurat w tym roku? Za sprawą coraz większej popularności konsumpcji treści wideo w sieci?
Oczywiście rośnie też popularność serwisów wideo i za widzami do sieci przenoszone są budżety reklamowe z telewizji. Powiedziałbym jednak, że za tegoroczną zmianą nie stoi jeden czynnik: internet rośnie w różnych kierunkach. Według raportu IAB w I kwartale największy wzrost odnotowały ogłoszenia. Drugim szybko rosnącym obszarem jest e-commerce, gdzie zwróciłbym uwagę np. na usługi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta