Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

W żadnym razie nie usługa

22 września 2005 | Dobra firma | RS

JAK OPODATKOWAĆ PREMIE PIENIĘŻNE W żadnym razie nie usługa Czy jest możliwe, że kupując określoną w umowie ilość towaru świadczymy kontrahentowi usługę? Tak, ale tylko w Polsce.

Kwestia opodatkowania premii pieniężnych otrzymywanych przez podatników od kontrahentów w związku z realizacją określonej ilości zakupów od lat budzi kontrowersje.

Kres wątpliwościom miało położyć wejście w życie nowej ustawy o VAT. Tak się jednak nie stało. Wątpliwości podatników pogłębia dodatkowo sprzeczne z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) stanowisko Ministerstwa Finansów i organów podatkowych.

Dwa rodzaje premii

Z oficjalnych pism Ministerstwa Finansów (odpowiedź na interpelację poselską z 17 września 2004 r. oraz wyjaśnienie z 30 grudnia 2004 r.) wynika, że dla celów rozliczeń VAT premie pieniężne powinno się dzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą te, które związane są z konkretną dostawą towaru (co wynika np. z wystawionej przez udzielającego premię faktury korygującej) i tym samym obniżają cenę należną za towar tylko w ramach określonej dostawy. Takie premie, zdaniem ministra, dla celów VAT powinny być traktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (zmniejszający obrót).

Natomiast premie nieodnoszące się do konkretnej dostawy - przyznane na przykład z tytułu zrealizowania przez podatnika w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3643

Spis treści

Ekonomia

375 mln zł na reklamę samochodów
Akta krążą między sądami, a wpisu nie ma
BAE Systems rezygnuje
Bez dominacji państwa
Bogaci mają coraz większy wybór
Bruksela stawia na rozwój
Budżet Unii: Komisja w ofensywie
Carl Zeiss Vision na Węgrzech
Carrefour wyjdzie ze Słowacji
Centrum logistyczne na skrzyżowaniu szlaków
Czy Hewlett-Packard ma prawo do zwolnień
Część Możejek na sprzedaż
DGA obniża prognozę
DGA traci po korekcie prognoz
Deficyt w strefie euro
Drenaż mózgów mniej groźny
Ekolodzy oskarżają Volkswagena
Emisja obligacji w jenach i frankach
France Télécom: sukces z Ameną
GDF: najlepsze półrocze
Gazprom szuka partnerów w Chinach
Getin Bank: miliard w kredytach
Gorsze wyniki Puław
Heidelberg: mniej urzędników
Hiszpanie na Pomorzu
Inwestorzy obserwują sondaże
Inwestorzy wolą PO
Inwestycja koło Chodzieży
Inwestycje za uprawnienia
Irlandczycy w Rzeszowie
Komentarz giełdowy
Konsolidacji nie będzie
Kurs akcji Danone w dół
Kurs neoliberalny jest wykluczony
Microsoft: tylko trzy działy
Mobilizacja przed zmianą formatu
Najgorzej w strefie euro
Nerwy przed wyborami
Niespodziewany wzrost kursu
Niższe przychody, wyższe zyski
Notowania w rytm sondaży
Paradise Group z Burberry
Polska wciąż atrakcyjna
Pomoc na innowacje
Powodzenie latynoskich emisji
Powstaną lokalne telekomy
Presspublica kupuje "Parkiet"
Prokom zwiększa udział w Polnordzie
Przewozy Regionalne oczekują dotacji
Punto z Bałkanów
RPP: sześciu za obniżką
Radio Eska: droższe reklamy
Rita i ropa w centrum uwagi
Spółki giełdowe
Strategia przeciw ptasiej grypie
TIM może mieć większe zyski
Unijne pieniądze na krakowskie drogi
Urząd zmienił zdanie
W obronie fety
WZL nr 4 certyfikowane przez Pratt & Whitney
Więcej kart kredytowych
Więcej pieniędzy na bezpieczeństwo
Wood & Company zaczyna działalność
Wydarzenia dnia
Wyprzedaż po Swissairze
Wyższe stopy w USA
Zagrożony wspólny rynek
Zasadzki na inwestorów
Zmiany na holenderskim rynku
Zamów abonament