Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Louis Blériot i Blériot XI, 25 lipca 1909 roku

27 października 2010 | Samoloty i ludzie | Andrzej Nieuważny
Stateczny mieszczanin i przedsiębiorca Louis Blériot zapragnął w wieku 31 lat zostać konstruktorem maszyn latających
źródło: Archiwum Andrzeja Nieuważnego
Stateczny mieszczanin i przedsiębiorca Louis Blériot zapragnął w wieku 31 lat zostać konstruktorem maszyn latających
Satyrycy szybko podchwycili, że  z samolotów najbardziej byłby zadowolony Napoleon. Dzięki nim mógłby podbić Anglię
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Satyrycy szybko podchwycili, że z samolotów najbardziej byłby zadowolony Napoleon. Dzięki nim mógłby podbić Anglię
Czterołopatowe śmigło Blériot zmienił na dwułopatowe
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Czterołopatowe śmigło Blériot zmienił na dwułopatowe
Amerykański konstruktor John Harding skopiował jednopłatowiec, którym Blériot przeleciał nad kanałem  La Manche
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Amerykański konstruktor John Harding skopiował jednopłatowiec, którym Blériot przeleciał nad kanałem La Manche
Blériot zaczynał od produkowania lamp i reflektorów
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Blériot zaczynał od produkowania lamp i reflektorów
Jego droga do sławy usiana była niepowodzeniami. Tu wypadek pod Toury w 1908 r.
źródło: AFP
Jego droga do sławy usiana była niepowodzeniami. Tu wypadek pod Toury w 1908 r.
Oglądanie popisów lotniczych należało do dobrego tonu
źródło: AFP
Oglądanie popisów lotniczych należało do dobrego tonu
Wyczyn Blériota ekscytował ludzi ze wszystkich warstw społecznych
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Wyczyn Blériota ekscytował ludzi ze wszystkich warstw społecznych
źródło: AFP
Lotnik starał się lecieć prostopadle do francuskiego wybrzeża
autor zdjęcia: Beata Gąsiorowska
źródło: Rzeczpospolita
Lotnik starał się lecieć prostopadle do francuskiego wybrzeża
Świtało, kiedy samolot wzbił się w powietrze
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Świtało, kiedy samolot wzbił się w powietrze
Na klifie pod Dover na Blériota czekał  człowiek z trójkolorową flagą
źródło: AFP
Na klifie pod Dover na Blériota czekał człowiek z trójkolorową flagą
W Paryżu witano  Blériota jak bohatera narodowego
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
W Paryżu witano Blériota jak bohatera narodowego
Blériota XI podziwiano podczas wystawy w paryskim Grand Palais
źródło: Forum
Blériota XI podziwiano podczas wystawy w paryskim Grand Palais
Wystawa lotnicza w 1921 r., w głębi samoloty Blériota
źródło: Forum
Wystawa lotnicza w 1921 r., w głębi samoloty Blériota
Lotnictwo szybko zdobywało zwolenników; na zdjęciu zawody sportowe w Kanadzie w 1921 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Lotnictwo szybko zdobywało zwolenników; na zdjęciu zawody sportowe w Kanadzie w 1921 r.
Karykatura pokazująca przedsiębiorców liczących na zyski ze sprzedaży samolotów
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Karykatura pokazująca przedsiębiorców liczących na zyski ze sprzedaży samolotów

Dla upamiętnienia podboju przestworzy, którego dokonali bracia Wilbur i Orville Wright. Dzięki ich geniuszowi, nieustraszonemu męstwu i nieprzezwyciężonej wierze

Z okładki wydanego 7 sierpnia 1909 roku francuskiego tygodnika satyrycznego „Rire” wygląda Napoleon smętnie zerkający na kanał La Manche i białe skały Dover, do których dolatuje klucz samolotów. „Za późno się zjawiłeś, Blériot”, głosi podpis. Na pięć lat przed pierwszą wojną światową przeszkoda, która zatrzymała już cesarza Francuzów, a zatrzymać miała jeszcze niemieckiego Führera, wydawała się już nie istnieć.

Pan lądu i wody patrzy w niebo

„Europa wynalazła szybkość. Podporządkowała jej też swą przestrzeń” piszą w historii kontynentu Jean-Michel Gaillard i Anthony Rowley, zasypując czytelnika danymi o komunikacyjnym boomie końca „długiego” (liczonego do 1914 roku) wieku XIX. Do 1875 roku Europa zbudowała 143 256 km dróg żelaznych, a w 1914 miała już 310 000 km. Eksplodował ruch pasażerski i towarowy, drążono tunele w górach (20 km w Simplon w 1905 roku). W przededniu wojny lokomotywa mogła przejechać już 1200 km dziennie, ciągnąc od 500 ton wagonów pasażerskich do 1500 ton – towarowych. Kontynent nasz, a także świat (m.in. dzięki kolei transsyberyjskiej) szybko się kurczyły, czemu sprzyjał też rozwój komunikacji telefonicznej i telegraficznej: w 1913 roku Europejczycy mogli rozmawiać przez 3,2 mln aparatów telefonicznych, czyli czwartą część (dominuje USA) słuchawek świata. Topione w oceanie tysiące kilometrów...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8763

Spis treści
Zamów abonament