Czterej konkurenci Jezusa
Zespół z Liverpoolu odcisnął piętno nie tylko na muzyce, ale też na całej popkulturze. Bez nich nie byłoby Homera Simpsona czy skeczy Monty Pythona, jakie dziś znamy. Ich kariera filmowa była krótka, ale intensywna i przełamała niejedno tabu.
W swoim najbardziej znanym utworze „Imagine" John Lennon proponował, by wyobrazić sobie, że pewnych rzeczy – nieba, piekła czy religii – zwyczajnie nie ma. Inni, a konkretnie twórcy filmu „Yesterday", Danny Boyle i Richard Curtis, postanowili pójść o krok dalej w tej fantazji i stworzyli świat, w którym nigdy nie było Beatlesów oraz, co logiczne, ich muzyki. Zabawmy się tym pomysłem jeszcze przez moment. Założywszy, że zespół przetarł wszystkie możliwe szlaki muzyczne w latach 60., bez Beatlesów nie byłoby także Rolling Stonesów, Byrdsów, ale również elektrycznego brzmienia Boba Dylana i jego „Like a Rolling Stone" czy nawet Lady Gagi, z którą – jeśli wierzyć słowom Yoko Ono – Lennon chętnie współpracowałby dziś, gdyby żył. Nie mogłoby być mowy o skeczach Monty Pythona czy ich pełnometrażowym „Żywocie Briana" z 1979 r. – w znacznym stopniu sfinansowanym przez George'a Harrisona. Natomiast, zdaniem Josha Weinsteina, jednego z producentów emitowanego od 1989 serialu animowanego „Simpsonowie", gdyby nie czwórka z Liverpoolu, telewidzowie nigdy nie poznaliby Homera i jego rodziny.
Widzimy, ile byśmy stracili bez muzyki Bealtesów, ale co z ich filmami? Czy trzy filmy fabularne, jedna animacja i jeden quasi-dokument z liverpoolczykami w rolach głównych, choć dziś zapomniane, miały wpływ na historię kina?...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
