Klient często wie więcej niż sprzedawca
PRAWA KONSUMENCKIE
Klient często wie więcej niż sprzedawca
MA łGORZATA N IEPOKULCZYCKA
Zbliża się koniec roku. Czas na podsumowania, wyciąganie wniosków, projektowanie przyszłości. Spójrzmy więc na mijający 1997 rok okiem konsumenta i zastanówmy się, jaki był z tego punktu widzenia.
Rok 1997 rozpoczął się optymistycznie, bowiem 28 grudnia 1996 roku weszła w życie nowelizacja kodeksu cywilnego, przyznająca konsumentom prawo decydowania o tym, z jakiego uprawnienia -- gwarancji czy rękojmi -- zechcą skorzystać. To był naprawdę duży krok w kierunku wzmacniania pozycji konsumenta na rynku. Koniec z dyktatem producenta, który od momentu, kiedy gwarancja przestała być obligatoryjna (w 1992 r. ) wypisywał w karcie gwarancyjnej, co uważał za stosowne i korzystne dla siebie, pomijając z reguły interes użytkownika.
Wkrótce okazało się, że pośrednik między konsumentem a producentem, czyli sprzedawca nie ma pojęcia o nowych uprawnieniach konsumenckich, będących przecież jednocześnie jego obowiązkami. Klient wiedział często więcej dzięki Federacji Konsumentów niż jego partner rynkowy, dochodziło (i ciągle dochodzi) do konfliktu na tle realizowania przyznanych nabywcom uprawnień. Ujawniła się słabość handlu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta