Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

80 minut w napięciu

02 września 2011 | Kultura | Barbara Hollender
Roman Polański i Kate Winslet na planie filmu „Rzeź” (fot. SPI Film Studio)
źródło: SPI
Roman Polański i Kate Winslet na planie filmu „Rzeź” (fot. SPI Film Studio)
 John C. Reilly, Kate Winslet i Christoph Waltz w Wenecji
źródło: AFP
John C. Reilly, Kate Winslet i Christoph Waltz w Wenecji
Yasmina Reza, francuska aktorka, dramatopisarka
źródło: AP
Yasmina Reza, francuska aktorka, dramatopisarka

„Rzeź” Romana Polańskiego została znakomicie przyjęta w Wenecji. Film promowali aktorzy

Barbara Hollender z Wenecji

To był chyba najbardziej oczekiwany film tegorocznego festiwalu. I nie zawiódł widzów. Roman Polański potwierdził, że jest w znakomitej formie.

„Rzeź" to ekranizacja sztuki Yasminy Rezy, francuskiej dramatopisarki z węgiersko-irańskimi korzeniami. Jej „Bóg mordu" (tak brzmi polski tytuł sztuki) miał prapremierę w 2006 roku w Zurychu, dwa lata później trafił na londyński West End i nowojorski Broadway. Był też wystawiany w Polsce.

Polański zobaczył sztukę Rezy w paryskim teatrze Antoine'a w 2008 roku i od razu dostrzegł w niej materiał na gęsty, trzymający w napięciu film. Miał rację.

Chłopięca bójka

„Rzeź" zaczyna się od niemal sielskiego obrazka. Poprzez gałęzie drzew obserwujemy grupkę dzieciaków idących przez park. Jedynie z daleka widzimy, że między dwoma chłopakami dochodzi do kłótni. Popychają się i w tej szarpaninie jeden z nich uderza drugiego kijem. W ostatniej scenie, pod napisami, zobaczymy, jak chłopaki się godzą. Ale to nie oni są bohaterami filmu.

– Znajoma powiedziała mi kiedyś oburzona,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 9020

Spis treści

Po godzinach

55. lat Piwnicy pod Baranami
A nad Wisłą science fiction i nie tylko
Akustyczni Poluzjanci
Balkan Sevdah
Cały świat na Pradze
Chopin w świecie klasyki i jazzu
Cinq G, Etna Kontrabande
Colombiana *
Czarna Wenus *****
Czas wolny
Czy można pokochać śmieci?
Drugie życie publicznej telefonii
Francuskie rendez-vous
Fryzjer, szewc i krawiec królewny
Humor i matematyczna precyzja
Inny
Jedyne wyjście to Powiśle
Kameralny weekend na ulicy Grochowskiej
Kiedy dorosnę, chciałbym zostać…
Kino bez napisów
Kino kresowe
Kino pod chmurką
Kocha, lubi, szanuje ***
Koreańskie czwartki
Lament, Flamenco namiętnie
Ludzki klon, tancerz i bogowie
Maksymiuk gra dla Poli Negri
Mama Mu
Metalowo o historii
Mistrzyni historii opowiadanych piosenką
Muzyka na wodzie
Noko
Oko w oko z pszczołą i motylem
Pamięci kawalerzystów Rzeczpospolitej
Plan
Poezja dobrze rozegrana
Polecam - Antonina Rogala
Polecam - Jacek Marczyński
Polecam - Julia Rzemek
Polecam - Monika Banach
Polecam - Monika Banach
Polecam - Monika Małkowska
Postrach nocy **
Prawie jak przed wojną
Przebiśniegi, A.D. Miller wyd. Świat Książki
Przez Danię do Warszawy
Przystań dla hobbystów
Reaktywacja speed metalu
Rzut podkową, czyli country w plenerze
Sezony fascynacji
Spotkania literackie
Tani poniedziałek: Tilda Swinton
Tropem łosich wskazówek
Uczta dla ducha, czyli teksty, jakich się nie zapomina
What Matters, Most Barbra Streisand, dystr. Sony Music
Wolni od kompleksów
Z siostrą i bratem w Rampie
Zagrają
Święto eksperymentu
„Nawet deszcz” – pokaz specjalny
Zamów abonament