Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

E-myto bez VAT, ale prowizja za jego rozliczanie z 23-proc. stawką

08 grudnia 2011 | Prawo i praktyka | Urszula Płusa-Szpadzik

Opłaty za przejazdy drogami można odprowadzać za pośrednictwem firm wydających karty paliwowe. Czasami pobierają one z tego tytułu prowizję. Jest to usługa obciążona polskim podatkiem

Będzie tak nawet wtedy, gdy przewoźnik ma siedzibę za granicą.

Kierowcy samochodów ciężarowych zobowiązani są do ponoszenia opłaty elektronicznej za przejazd niektórymi drogami publicznymi. Opłata elektroniczna jest konsekwencją wdrożenia przepisów prawa wspólnotowego w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy ciężarowe. Celem wprowadzenia e-myta było sprawiedliwe obciążenie użytkowników dróg właściwymi opłatami uzależnionymi od liczby przejechanych kilometrów i emitowanego zanieczyszczenia.

To opłata administracyjna

Pobierane opłaty zasilają Krajowy Fundusz Drogowy z przeznaczeniem na utrzymanie dróg krajowych objętych opłatami elektronicznymi oraz budowę innych dróg krajowych.

E-myto jest opłatą o charakterze administracyjnym pobieraną przez organ władzy publicznej (w tym wypadku Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, GDDKiA). Nie jest to tylko opłata za usługę udostępniania drogi, ale rodzaj daniny. Pobór e-myta pozostaje więc poza zakresem VAT.

Świadczy o tym przede wszystkim istota opłaty elektronicznej będącej dochodem budżetu państwa oraz fakt, że jej poboru dokonuje organ władzy publicznej na ściśle ustalonych zasadach wskazanych w ustawie. Prawidłowość takiego podejścia potwierdzają organy podatkowe.

Przykładem jest...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9101

Wydanie: 9101

Spis treści

Ekonomia

Banki w rękach Państwa
Bankowe rezerwy na bańki kredytowe
Barometr "Rz"
Budżetowe znaki zapytania
Cytat dnia - Connie Hedegaard
Czarna prognoza dla branży lotniczej
Dobry gospodarz w KGHM
Dotacja do FUS wysoka mimo wyższej składki
Dużo chętnych do walki o niższe prowizje z kart
Euro do remontu
Europejski Bank Centralny może pójść drogą Fedu
Fundusze emerytalne kupiły w listopadzie akcje za 500 mln zł
KGHM ma szanse być firmą globalną
Kalendarium gospodarcze
Kopalnia Konin stara się o nowe koncesje
Koszty rosną wolno, bo obniża się zatrudnienie
Międzykontynentalne zarządzanie jest możliwe
Najwięcej internautów korzysta z usług PKO BP
Nowe inwestycje w strefach
Oligarchowie też stracili duże pieniądze po upadku banku Snoras
Optymizm po czeskim kontrakcie
PGNiG zamierza zdobyć nowe koncesje w łupkach
PWN modernizuje się i zwalnia
Par­ki roz­ryw­ki na fa­li
Polacy zainwestowali w wino już niemal 130 milionów złotych
Polska bez szybkiej kolei i centralnego lotniska
Powolny wzrost inwestycji za granicą
Pożyczki z Unii zamiast dotacji
Rozmowy z Carrefourem
Spadł popyt na używane auta
Szybsza konsolidacja lot­nictwa
Słaby złoty powstrzymuje RPP przed cięciem stóp
Trudno zarobić na piwie
Twórcy „Wiedźmina 2” przegrywają w sądzie
W skrócie
Warszawa pokazała siłę
Więcej zamówień dla firm zbrojeniowych
Wkrótce nowe zasady udzielania pożyczek
Z czego by tu jeszcze zrezygnować
Zdrożeją polisy dla kobiet za kółkiem
Złoty zyskał po południu
Zamów abonament