Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Do autobusu wsiąść darmowego

29 maja 2015 | Ekonomia
Władze Tallina w roku 2013 wydały 12 mln euro, żeby komunikacja mogła być darmowa
źródło: 123RF
Władze Tallina w roku 2013 wydały 12 mln euro, żeby komunikacja mogła być darmowa

Za bilety nie płaci się – choć często dotyczy to tylko niektórych kategorii pasażerów – w prawie 30 miastach.

grzegorz łyś

Postulat darmowej komunikacji miejskiej często określa się jako populistyczny. W wielkich miastach w Polsce raczej nie ma szans na jego urzeczywistnienie, choć zwolennicy argumentują, że jest to sposób na przyciągnięcie nowych mieszkańców i – w efekcie – wzrost dochodów budżetowych.

Estończyk potrafi

Przykładem takiego podejścia do bilansu kosztów i dochodów jest Tallin. Warto jednak wiedzieć, że udział lokalnych samorządów w podatkach, m.in. w PIT jest w Estonii znacznie wyższy niż w Polsce. W największych polskich miastach wpływy z biletów pokrywają 40–50 proc. (w Warszawie tylko 35 proc.) kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Chodzi więc o setki milionów złotych, z których władze miejskie nie są skore rezygnować.

Inaczej jest w mniejszych miastach. Podczas gdy w w Tallinie koszty bezpłatnej komunikacji to 2,5 proc. budżetu (12 mln euro w 2013 r.), w Kościerzynie potrzeba na to tylko 50 tys. zł rocznie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10153

Wydanie: 10153

Spis treści

Tereny inwestycyjne w Polsce

Opera wrocławska

Studiuj u najlepszych

Zamów abonament