Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowe szybkie trasy w Polsce będą płatne

06 lipca 2016 | Ekonomia
źródło: Rzeczpospolita

Specjalne państwowe spółki mają zdobyć komercyjne fundusze na budowę dróg.

Robert Przybylski

W Krajowym Funduszu Drogowym jest za mało pieniędzy. Program Budowy Dróg Krajowych 2014–2023 ma kosztować 198 mld zł, ale dostępne jest tylko 107 mld zł, wliczając fundusze unijne i zakładając, że dotacja z budżetu państwa wzrośnie z 3 mld zł w tym roku do 5 mld zł w kolejnych. Po 2023 r. dług KFD sięgnie 91 mld zł – biorąc pod uwagę kapitał, a z odsetkami 140 mld zł (przy założeniu wydania całych 107 mld zł). W końcu maja dług przekroczył 66 mld zł.

Jerzy Szmit, podsekretarz stanu odpowiedzialny za drogi w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa (MIB), mówi, że większość funduszy już rozdysponowano. W realizacji są projekty za 81,3 mld zł, a podpisano umowy na 49,8 mld zł. Wolnych funduszy z nowej perspektywy unijnej zostało tylko 25,7 mld zł.

Dług poza finansami publicznymi

Rozwiązać problem mają drogowe spółki specjalnego przeznaczenia (dssp). Będą to podmioty należące do Skarbu Państwa, ale działające na zasadach komercyjnych. MIB chce znowelizować ustawę o dssp z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10489

Wydanie: 10489

Spis treści
Zamów abonament