Przy umowie na telefon nie można żądać kopii dowodu osobistego
Dowód osobisty nie jest dokumentem potwierdzającym możliwość wykonania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, a dane zawarte w nim służą przede wszystkim identyfikacji osoby.
Kanwą sprawy, którą w kwietniu rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny, była praktyka jednej ze spółek świadczących usługi telekomunikacyjne.
Kanał internetowy i telefoniczny
Firma ta udostępnia klientom trzy kanały sprzedaży, za pośrednictwem których można zawrzeć umowę o świadczenie usług. Są to kanał sklepowy (sklepy stacjonarne), internetowy oraz telefoniczny. W przypadku zawierania ze spółką umowy o świadczenie usług za pośrednictwem kanału internetowego lub kanału telefonicznego, warunkiem zawarcia umowy jest przekazanie spółce kopii dowodu osobistego oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w nim zawartych (wizerunek, wzrost, kolor oczu oraz adres zameldowania). Przekazanie spółce wskazanych danych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne (opcjonalne) wyłącznie, gdy klient zawiera umowę w sklepie stacjonarnym. Natomiast w przypadku kanału internetowego oraz kanału telefonicznego, przekazanie wszystkich danych widniejących w dowodzie osobistym oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest obowiązkowe.
Spółka tłumaczyła wprowadzenie takich zasad koniecznością zabezpieczenia się przed nadużyciami, jakie w przeszłości masowo występowały w sprzedaży telefonicznej i internetowej.
Generalny inspektor ochrony danych osobowych uznał, że praktyka sprzedaży usług za pośrednictwem Internetu albo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta