Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Giganty w powietrzu

20 sierpnia 1999 | Nauka i Technika | KU
źródło: Nieznane

LOTNICTWO WOJSKOWE

Końcowa faza batalii o europejski samolot transportu taktycznego

Giganty w powietrzu

Tak inżynierowie Airbus Industrie wyobrażają sobie samolot A400M. Na zdjęciu symulacja komputerowa

FOT. AIRBUS INDUSTRIE

KRZYSZTOF R. URBAŃSKI

Inżynierowie poradzili sobie już dawno z konstrukcjami olbrzymów zdolnych do unoszenia się w przestworza z ponad setką ton ładunku. Samoloty te wymagają jednak solidnie zbudowanych i długich betonowych pasów startowych. Znacznie trudniej skonstruować samolot, który zabierze na pokład choćby kilkadziesiąt ton ładunku, ale za to wyląduje na trawiastym, kilkusetmetrowym lotnisku.

Największy z amerykańskich transportowców C-5 Galaxy - produkcji Lockheed Martin zabiera na pokład ponad 120 ton (np. sześć śmigłowców Apache), ale za to wymaga prawie 3-km pasa startowego.

A jednym z podstawowych wymagań stawianych samolotom transportu taktycznego jest możliwość startu i lądowania na skróconym pasie startowym o nie utwardzonej nawierzchni. Dlatego do napędu maszyn tego typu używane są silniki turbośmigłowe, a podwozie jest przystosowane do większych obciążeń. Wymaga się od nich podwyższonej zdolności przetrwania, a więc...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1781

Spis treści
Zamów abonament