Karzeł w krzywym zwierciadle

Astronomia Nowa technika prowadzenia obserwacji

Karzeł w krzywym zwierciadle

• Wrzące wnętrze Drogi Mlecznej

KRZYSZTOF KOWALSKI, PIOTR KOŚCIELNIAK

Brązowy karzeł - czyli gwiazda "nienarodzona", wewnątrz której nie doszło do zapoczątkowania reakcji termojądrowych - został odkryty w konstelacji Strzelca, w odległości 58 lat świetlnych od Ziemi.

Zlokalizował go teleskop Gemini North - wyposażony w specjalną optykę - na orbicie wokół gwiazdy oznaczonej symbolem 15 Sge, rozmiarami przypominającej nasze Słońce, w odległości tak małej od swojej "narodzonej" gwiazdy, jak nigdy dotąd w przypadkach tego typu obiektów.

Odkrycia dokonał Michael Liu, astronom z Uniwersytetu Hawajów. Zdaniem odkrywcy obecność brązowego karła w pobliżu gwiazdy 15 Sge wskazuje, że wiele elementów może uruchamiać proces powstawania układu planetarnego; narodziny takiego układu nie muszą być koniecznie uzależnione od istnienia w przestrzeni kosmicznej wirującego obłoku pyłu i gazu - a w taki właśnie sposób większość astrofizyków tłumaczy powstanie naszego układu planetarnego.

Kandydat na gwiazdę