Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mały do dużego

19 lutego 2002 | Prawo | MD

Status prawny rzecznika praw dziecka

Mały do dużego

MACIEJ DERCZ HUBERT IZDEBSKI

Rzecznik praw obywatelskich ma ustawowy obowiązek podejmować sprawy wskazane przez rzecznika praw dziecka.

Konstytucja nadaje prawom dziecka wysoką rangę, skoro przewiduje instytucję rzecznika praw dziecka (RPD). Nie wskazuje kompetencji i sposobu powoływania RPD, odsyłając do ustawy (art. 72 ust. 4), co zdawałoby się wskazywać na bardzo znaczną swobodę ustawodawcy w kreowaniu statusu tego urzędu. Wymieniając "funkcje publiczne" niepołączalne z mandatem parlamentarnym (art. 103 ust. 1), stawia jednak RPD na równi z prezesem Narodowego Banku Polskiego, prezesem Najwyższej Izby Kontroli i rzecznikiem praw obywatelskich (RPO); przewiduje zarazem podobną niepołączalność dla ich zastępców.

Istnieją więc konstytucyjne podstawy w traktowania funkcji RPD na równi z funkcją RPO - skądinąd znacznie dokładniej opisanego w konstytucji i wyposażonego w "twarde" uprawnienie do składania Trybunałowi Konstytucyjnemu wniosku o orzeczenie - najkrócej mówiąc - niekonstytucyjności ustawy czy przepisów wydanych przez centralne organa państwowe (art. 191 ust. 1 pkt 1).

Zasadnicza równość pozycji obydwóch rzeczników przy wyposażeniu tylko jednego z nich w "twardą" kompetencję konstytucyjną powinna być...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2549

Spis treści

Listy

Zamów abonament