Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Klientela jako wkład niepieniężny

01 marca 1995 | Prawo | JJ

Aporty w spółkach

Klientela jako wkład niepieniężny

Zagadnienie wnoszenia klienteli na pokrycie wkładu niepieniężnego w spółkach nie było dotąd przedmiotem szerszej analizy ani w polskiej literaturze prawniczej, ani w judykaturze. Tymczasem sytuacja w krajowej gospodarce, charakteryzującej się m. in. niską podażą kapitału, wzmaga tendencje do poszukiwania nowych postaci wartości majątkowych, mogących stanowić wkład niepieniężny w spółkach.

Rozszerzanie w praktyce obrotu gospodarczego zakresu pojęciowego aportów uzasadnione jest, w pewnej mierze, ekonomicznym sensem samego wkładu niepieniężnego, tj. wkładu zdolnego do przemiany w kapitał. Ta podstawowa funkcja wkładów niepieniężnych wyznacza zdolność aportową poszczególnych wartości majątkowych.

Jest kwestią dyskusyjną, jakie konkretne kryteria powinna spełniać dana wartość majątkowa, aby mogła stać się aportem. Nie wdając się w szczegółowe rozważania na ten temat, warto jednak podkreślić, iż zgodnie z przyjętym w kodeksie handlowym prymatem zasady autonomii woli stron zawierających umowę spółki, wymogi te ustalane są przez samych wspólników wgranicach swobody kontraktowania (art. 353

1

k. c. ). Oznacza to, po pierwsze, że autonomia woli wspólników mieścić się ma jedynie w ramach norm prawnych wynikających z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 417

Spis treści
Zamów abonament