Przewoźnik nie odpowiada za wykryte braki
Transport towarów pod osłoną karnetów TIR
Przewoźnik nie odpowiada za wykryte braki
Od 1 maja nie obowiązuje już w Polsce krajowy kodeks celny . Jednak ze względu na obowiązujący u nas 3-letni okres przedawnienia jego przepisy mogą w praktyce wywierać skutki do 30 kwietnia 2007 r.
Jeden z nich dotyczy popularnych przewozów pod osłoną karnetów TIR.
Organy celne bardzo często nakładały na takich przewoźników tzw. opłatę manipulacyjną dodatkową. Może ona wiązać się z odprawami dokonanymi po godzinach pracy urzędu celnego albo też w innym miejscu czy też dotyczyć ujawnienia nadwyżek towaru sprowadzonego w stosunku do ilości zadeklarowanej. Podstawowy problem, jaki pojawia się przy tej okazji, sprowadza się do tego, czy przewoźnik może być uznany za stronę postępowania w sprawie o opłatę manipulacyjną dodatkową. Zwykle celnicy uznają, że tak. Tymczasem, zdaniem doradcy podatkowego Jerzego Chuderskiego, z art. 276 § 2 kodeksu celnego nic takiego nie wynika. Spór jest o tyle istotny, że jeśli w grę wchodzą wielotysięczne kwoty opłat, to ich wyegzekwowanie może prowadzić do nieodwracalnych skutków - z upadłością firmy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta