Jak podzielić za małą kasę
Ministerstwo Infrastruktury chce przeznaczyć na inwestycje kolejowe jedną piątą opłaty paliwowej, czyli około 200 mln zł rocznie. Opłata została wprowadzona w 2003 roku w wyniku nowelizacji ustawy o autostradach płatnych, żeby zdobyć dodatkowe pieniądze, niepochodzące z budżetu, na budowę dróg. Warto wspomnieć, w jakiej atmosferze była uchwalana ustawa wprowadzająca opłatę paliwową. Ówczesny minister infrastruktury Marek Pol postulował stworzenie nowego źródła finansowania inwestycji drogowych, gdyż dostępne pieniądze są za małe, żeby zrealizować ambitne plany. Zapewniał przy tym, że nowa opłata będzie przeznaczona wyłącznie na budowę dróg, a nie na inne cele. Pytaliśmy wówczas kierowców, jak oceniają pomysł wprowadzenia nowej opłaty. W ich wypowiedziach dominowały obawy, czy rzeczywiście zostanie ona w całości przeznaczona na drogi, ale dodawali, że poprą taki pomysł, jeżeli ich wątpliwości zostaną rozwiane.
Transport równy i...Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta