Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Szczęśliwy geniusz

09 marca 1996 | Plus Minus | PK

Retrospektywa Camille'aCorota w Paryżu

Szczęśliwy geniusz

Piotr Kasznia z Paryża

Wielka retrospektywa Corota (1796-- 1875) w paryskim Grand Palais, zorganizowana w dwusetną rocznicę urodzin malarza -- pierwsza od sześćdziesięciu lat ważna wystawa poświęcona temu artyście -- stara się zrewidować wiele obiegowych stwierdzeń, jakie kursują na jego temat. A zwłaszcza wylansowanego przez krytykę końca XIX i początku XX wieku przekonania, że Corot był jednym z głównych prekursorów impresjonizmu.

Nie zadając do końca kłamu tej opinii, która bazowała na słynnej lekkości, zwiewności pejzaży Corota, wystawa stara się jednak dowieść z jednej strony, że Corota należy uważać głównie za malarza neoklasycznego, który wielbił Poussina, Lorraina i Verneta, a z drugiej, że -- w jakimś stopniu był on także przedstawicielem XIX-wiecznego realizmu i romantyzmu. O żadnym z tych trzech kierunków malarskich nie można mówić bez odwołania się do Corota, ale jednocześnie żaden z nich nie może bez reszty przywłaszczyć go sobie. Jest to m. in. rezultat niezwykłego zróżnicowania i bogactwa twórczości Corota, których ukazanie jest innym ważnym celem wystawy.

Malarstwo ponad wszystko

W ciągu ponad pięćdziesięciu lat twórczości Corot namalował ponad trzy tysiące obrazów. Niestrudzony...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 695

Spis treści
Zamów abonament